GZM rezygnuje z zakupu minimum 20 autobusów wodorowych z dotacji z programu Zielony Transport Publiczny. Powodem są przede wszystkim ogromne koszty zakupu wodoru. Metropolia chciałaby nabyć w zamian autobusy elektryczne, a rozmowy z NFOŚiGW w tej sprawie już trwają.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) planowała nabyć 20 autobusów zasilanych wodorem, dzięki dużemu dofinansowaniu z programu Zielony Transport Publiczny (ZTP), a dokładniej jego pierwszej edycji. Autobusy miały trafić do PKM Świerklaniec, PKM Tychy oraz PKM Katowice. Metropolia otrzymała środki na realizację tej inwestycji
blisko dwa lata temu, natomiast przetarg na to zadanie rozpisano kilka miesięcy temu. Więcej piszemy o
nim w tym miejscu.Wraz z przetargiem na autobusy ogłoszono także postępowanie na dostawę wodoru do nowych pojazdów. Realizacją dostaw 20 (a maksymalnie nawet 30 autobusów na wodór - po uwzględnieniu prawa opcji)
były zainteresowane trzy podmioty, a więc PAK PCE Polski Autobus Wodorowy, Solaris oraz Arthur Bus. Wszystkie oferty przekroczyły budżet zamawiającego. W przypadku dostaw wodoru z
amawiający otrzymał tylko jedną, drogą ofertę od firmy Orlen. Przekraczała ona budżet Metropolii o… ponad 20 milionów złotych, dlatego nie dziwi to, że przetarg unieważniono.
Okazuje się, że pokłosiem tej oferty i kosztów zakupu wodoru jest to, że Metropolia zrezygnuje z zakupu autobusów wodorowych.
– W tym momencie zmuszeni jesteśmy zrezygnować z zakupu autobusów wodorowych. Po wielu analizach, biorąc pod uwagę wysokie koszty zakupu paliwa (zaproponowane ceny przekroczyły nasz budżet, w związku z czym unieważniliśmy przetarg), pewną niedojrzałość rynku i trudną sytuację finansową samorządów, zakup autobusów wodorowych nie byłby zasadny. Nie wykluczamy jednak powrotu do zainteresowania ich zakupem w przyszłości – przekazał nam Łukasz Zych, rzecznik prasowy GZM.
Zych dodał też, że Metropolia rozpoczęła już rozmowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w sprawie zmiany przedmiotu dotacji, z dofinansowania zakupu autobusów wodorowych na dofinansowanie do zakupu elektrobusów. Jak na razie nie wiemy jednak, ile “elektryków” mogłaby nabyć GZM w zamian za autobusy na wodór.
Przypomnijmy, że na
zakup 20 “wodorowców” organizacja pozyskała dofinansowanie w kwocie 81 mln złotych w ramach ZTP. GZM ma też zakupić 35 elektrobusów dzięki środkom z 2 edycji ZTP. Jak mówi nam Zych, Metropolia przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na ich zakup.