Jak wynika z ostatnich statystyk, PKP Intercity traci pasażerów. Czy można odwrócić ten trend? Badania ankietowe w Zawierciu pokazują, że wprowadzenie do ruchu Pendolino może poprawić wizerunek kolei - przynajmniej w oczach zwykłych użytkowników.
Przepisy narzucają na samorządy tworzenie planów transportowych. Takie opracowania, aby spełnić swoje zadania, wymagają badań ankietowych. - Pasażer w oczach decydentów przestaje być masą, którą trzeba przewieźć. Podróżny staje się podmiotem, patrzymy na jego oczekiwania i potrzeby - mówi dr Tomasz Godlewski, socjolog Uniwersytetu Warszawskiego.
- Przy tworzeniu planów transportowych należy opierać się na twardych danych, odnoszących się do stanu zastanego, jak i danych miękkich - mówi dr Godlewski. Jako przykład wymienia badania wielkości popytu, segmentacyjne (określające kim jest pasażer), preferencji komunikacyjnych i satysfakcji klienta.
Takie badania przeprowadzono także w Zawierciu, gdzie będzie zatrzymywać się Pendolino. Jak wynika z ankiet, tanie bilety wcale nie są najważniejszym kryterium wyboru transportu publicznego. Pierwsze miejsce zajmuje częstość kursowania (62,5% ankietowanych), wysokość opłat plasuje się na drugim miejscu (48,5%). Kolejne pozycje zajmują nowoczesny i czysty tabor (40%) i bezpośrednie połączenia (31,4%).
Ankietowanym zadano też pytanie, czy fakt, że Pendolino będzie zatrzymywać się w Zawierciu, spowoduje większe zainteresowanie komunikacją szynową. - Blisko połowa powiedziała: tak. Jednoczenie nie ma takiej korelacji w przypadku Kolei Śląskich - opisuje wyniki Tomasz Godlewski.
Co to oznacza dla kolei? mało prawdopodobne jest, żeby wszyscy zadeklarowani kupili bilety. Jednak badania, na razie z Zawiercia, świadczą o tym, że Pendolino może służyć jako narzędzie marketingowe, które pomoże kolei odzyskać w oczach pasażerów atrakcyjność. - Polityka wprowadzenia innowacyjności w kolei przynosi efekt - zauważa dr Godlewski.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.