Rzecznik prasowy spółki TriGranit, która wraz z PKP S.A. wybudowała Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Poznaniu odpowiedział na oświadczenie Wielkopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa i Wielkopolskiej Izby Budowlanej, które przed tygodniem skrytykowały inwestycję. – Wystosowane dopiero miesiąc od dnia oddaniu obiektu do użytku rodzi nasze podejrzenia co do prawdziwych, obiektywnych intencji jego autorów – pisze w imieniu swojej spółki Przemysław Terlecki.
Przypomnijmy, otwarte kilka tygodni temu ZCK, na które składają się dworce PKP, PKS i galeria handlowa, od początku wzbudziły mieszane opinie. Pasażerowie, a idąc ich śladem media,
narzekali na uciążliwe i długie drogi do przystanków, zmniejszoną ilość kas w nowych dworcach, czy powszechny brak informacji.
Inżynierowie nazwali ZKC „tworem budowlanym” pisząc, że „nie jest ani zintegrowane, ani nie jest centrum komunikacyjnym”. Skrytykowali objęcie Zintegrowanym Centrum Komunikacyjnym tylko trzech pierwszych peronów dworca, choć podróżni korzystają też z peronów 4–6, ale dziś trudno się do nich dostać. Wytykali miejsca w których schody ruchome jeżdżą tylko w jedną stronę.
Rzecznik TriGranitu do zarzutów inżynierów się nie odniósł tłumacząc, że ich oświadczenie „w takiej formie i trybie nie daje żadnych szans na rzeczowe odniesienie się do podnoszonych w nim treści”. Ale zarzucił im, że nie próbowali dyskutować nad rozwiązaniami, choć przez trzy lata budowy ZCK mieli ku temu wiele okazji. Dodaje, że „adresatem wielu z poruszanych w Oświadczeniu spraw nie jest wyłącznie Inwestor i nie dotyczą spraw ani inżynierskich ani budowlanych”. Zaznacza, że przy projektowaniu i budowie inwestor zatrudnił prawie 6 tys. pracowników renomowanych firm z Poznania i okolic, a ZKC zdobyło wiele branżowych nagród.
Całą treść oświadczenia TriGranitu, możecie przeczytać poniżej:Ze zdumieniem przyjmujemy treść oświadczenia wystosowanego przez Wielkopolską Okręgową Izbę Inżynierów Budownictwa. Z przykrością odbieramy fakt przekazania niezasłużonych słów krytyki za pośrednictwem mediów. Budowa Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego realizowana była wspólnie przez spółki TriGranit Development Corporation i PKP S.A. przez blisko trzy lata. Było więc wiele okazji, praktycznie na wszystkich etapach budowy oraz projektu, do przekazania sugestii, uwag, nawet najbardziej krytycznych, włącznie z możliwością spotkania i podjęcia merytorycznej dyskusji. Oświadczenie przekazane w takiej formie i trybie nie daje żadnych szans na rzeczowe odniesienie się do podnoszonych w nim treści. Wystosowane dopiero miesiąc od dnia oddaniu obiektu do użytku rodzi nasze podejrzenia co do prawdziwych, obiektywnych intencji jego autorów. Zwłaszcza, że adresatem wielu z poruszanych w Oświadczeniu spraw nie jest wyłącznie Inwestor i nie dotyczą spraw ani inżynierskich ani budowlanych.
Zwracamy uwagę na fakt, iż przy budowie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego Inwestor zatrudniał głównie renomowane firmy projektowe oraz budowlane z Poznania i Wielkopolski, dając zatrudnienie ponad 6 tysiącom osób. Wykonanie projektu powierzono doświadczonej, poznańskiej pracowni architektonicznej. Cała Inwestycja była pod stałym nadzorem budowalnym i uzgadniana ze służbami Wojewody Wielkopolskiego i Urzędu Miasta Poznania.
Ostatnim, planowanym na przyszły rok etapem inwestycji jest budowa kładki, która zgodnie z projektem połączy Dworzec Zachodni z częścią wschodnią poznańskiego dworca kolejowego. Dopiero wówczas będzie można obiektywnie ocenić poziom i jakość skomunikowania poszczególnych budynków tworzących ZCK, nie tylko dworca kolejowego. Obiekt zdobył już wiele prestiżowych nagród krajowych i międzynarodowych zyskując uznanie projektantów, architektów, ludzi z branży developerskiej. Co do przyszłości starego dworca PKP, o jego przeznaczeniu zdecyduje właściciel, spółka PKP S.A. Stanie się to najprawdopodobniej w pierwszym kwartale 2014 roku.
Przemysław Terlecki, rzecznik prasowy TriGranit w Poznaniu