Wbrew twierdzeniom PKP PLK władze Łodzi dążą do powstania przystanku kolejowego Łódź Janów. Wniosek w tej sprawie został wysłany do zarządcy infrastruktury już kilka lat temu – informuje łódzki Zarząd Dróg i Transportu. Okazją do jego budowy miałoby być przedłużenie al. Hetmańskiej wraz z budową tunelu pod torami.
Przypomnijmy: w artykule opublikowanym przez nas w ubiegłym tygodniu
przedstawiciel PKP PLK twierdził, że władze Łodzi nie są zainteresowane budową przystanku w rejonie Janowa. – W związku z brakiem postulatów [ze strony samorządu – przyp. RC] obecnie nie planujemy odbudowy tego przystanku – mówił cytowany przez nas Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego zarządcy infrastruktury.
Wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu Maciej Sobieraj przypomina tymczasem, że łódzki magistrat wielokrotnie zgłaszał potrzebę utworzenia kolejowego przystanku osobowego w pobliżu dużego osiedla mieszkaniowego na Janowie. – Wraz z koncepcją budowy wiaduktu lub tunelu na przedłużeniu al. Hetmańskiej, która została przekazana PKP PLK kilka lat temu, wskazywaliśmy potrzebę utworzenia przystanku. Nie jest więc prawdą, jakoby nie było z naszej strony zainteresowania – podkreśla.
Odpowiednie informacje miasto przekazywało także samorządowi wojewódzkiemu. – Nadal oczekujemy informacji zwrotnej – deklaruje. Jak dodaje, ze względu na specyfikę miejsca (dwutorowe linie kolejowe 17 i 541 przebiegają na wysokości Janowa tuż obok siebie, tworząc w praktyce jedną linię czterotorową) rozważane były i są różne koncepcje przystanku: od rozsunięcia torów w celu zmieszczenia peronu południowego przy linii 17 po dobudowę zjazdów międzytorowych i rozmieszczenie peronów przy skrajnych torach północnym i południowym. We wcześniejszych, powstałych niezależnie od ZDiT opracowaniach proponowano nawet budowę krótkiego odgałęzienia wraz z przystankiem czołowym. W każdym przypadku obok przystanku miałby powstać parking „Parkuj i Jedź”.
Na Janowie, nieco na zachód od wysokości al. Hetmańskiej, przed kilkoma dekadami mieścił się przystanek Łódź Widzew Janów. Służył on głównie pracownikom pobliskiej wagonowni (według niektórych źródeł zatrzymywały się na nim wyłącznie pociągi służbowe). Jego pozostałości, wraz z charakterystyczną wiatą z pudła starego wagonu krytego, zostały zlikwidowane w roku 2007, podczas modernizacji linii 17 Łódź – Koluszki.