Partnerzy serwisu:
Komunikacja

ZDM Warszawa ma nowe centrum sterowania ruchem. Na mchu i w HD

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
08-08-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

– Policjanci przychodzą do nas bardzo często i trudno im się dziwić. U nas wszystko mają jak na dłoni. Kto w kogo wjechał i przy jakim świetle – mówi szef Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski. Jego instytucja zaprezentowała odnowione centrum sterowania ruchem, które kontroluje prawie wszystkie sygnalizacje świetlne w stolicy.

Zintegrowany System Zarządzania Ruchem (ZSZR) obejmuje dziś 268 skrzyżowań. Na system składają się dziesiątki kamer monitoringu, stacje pomiarowe i tablice zmiennej treści. System, oparty o sieć kamer i czujników, wykrywa natężenie ruchu i dostosowuje do niego programy sygnalizacji. Koordynuje też ciągi komunikacyjne, np. tunel pod Wisłostradą.

Koniec z żółtymi przyciskami na przejściach

Gdy system ruszał, w 2008 r., obejmował 37 skrzyżowań. Teraz to wielokrotnie więcej. Choćby dlatego wymaga modernizacji. W Warszawie zajmuje się tym Siemens Mobility. Za 124 mln zł będzie go stopniowo modernizował do 2025 r.

Póki co firma przebudowała centrum sterowania sygnalizacją w ZDM–ie. Teraz będzie korzystało z nowego oprogramowania (które będzie zresztą aktualizowane równolegle z postępem technologicznym). W siedzibie ZDM zamontowano wielką ścianę z monitorami, która nie tylko pozwala na podgląd schematów skrzyżowań i cyfrowego obrazu na żywo z 89 z nich, ale też jest… mobilna. Można ją przesunąć w zależności od potrzeb. Dla efektu obłożono ją… żywym mchem, który wygląda bardzo efektownie, a w atmosferze chłodzonego pokoju rośnie ponoć bardzo dobrze.

Do tej pory kontrolerzy z ZDM–u mogli korzystać z nagrań z kamer analogowych na 20 skrzyżowaniach. Teraz mają zdecydowanie więcej danych, które, wraz z nagraniami, są przechowywane do 45 dni (wcześniej przez 30 dni). Wraz z informacją, co do sekundy, jakie światło paliło się w danym sygnalizatorze, jest to bezcenna pomoc dla policji, która w ten sposób może bez problemu ustalić winnego wypadku.

Co to oznacza dla pieszych? Np. stopniowo do lamusa odejdą przyciski, które miały przywołać zielone światło na przejściu. Dziś to zmora wielu warszawiaków, którzy widzą w konieczności naciśnięcia żółtego przycisku uprzywilejowanie auta względem pieszego. Przyciski pozostaną, bo są przydatne choćby dla osób niepełnosprawnych i uruchamiają identyfikację dźwiękową świateł. Ale w ciągu kilku najbliższych lat nic nie trzeba będzie przyciskać, bo pieszy na przejściu będzie wykrywany przez czujniki.

Zielona fala (na ile to możliwe)

Przedstawiciele Siemensa zapowiadają, że nowy system pozwoli na tworzenie na ulicach tzw. „zielonej fali”, przy czym system jest przystosowany do poruszania się zgodnie z przepisami. To oznacza, że kierowca, który nie przekracza dopuszczalnej prędkości 50 km/h ma szansę nie stać na światłach. Ten, który pędzi szybciej, pewnie trafi na czerwone.

– „Zielona fala” to rzecz trudna, bo zależy od wielu czynników, m.in. od natężenia ruchu, czy sposobu jazdy aut. Dla nas kluczowe jest takie zarządzanie ruchem, by samochody, niezależnie z jaką prędkością by jechały, poruszały się płynnie. Niech jadą 20 km/h, ale nie stoją w korku – tłumaczy Dariusz Obcowski, dyrektor pionu ITS w Siemensie Mobility.

System w istocie kontroluje sygnalizację samodzielnie w ramach określonych algorytmów. Kontrolerzy w ZTM–ie mogą w pewnych przypadkach interweniować, np. w określonych granicach, wydłużać i skracać światło.

Nowe ekrany z informacją dla kierowców

To zresztą dopiero początek zmian, bo do systemu będą włączane i przy okazji modernizowane kolejne skrzyżowania. W następnych latach ok. 40. – W pierwszej kolejności m.in. skrzyżowanie Marszałkowskiej i Królewskiej oraz cztery skrzyżowania wzdłuż ul. Modlińskiej – wylicza Puchalski.

Na 30 skrzyżowaniach wymieniony został stary sprzęt sygnalizacyjny. W ciągu 2 lat wymienione będą również tablice informacyjne zmiennej treści w tunelu Wisłostrady i na pozostałych ciągach objętych systemem. Nowe tablice nie będą miały limitu znaków. Dzięki temu kierowcom przekazywane będą pełne informacje o utrudnieniach na drodze. W tunelu Wisłostrady pojawi się też nowe, LED-owe oświetlenie i zasilanie awaryjne, które pozwoli na działanie wielkogabarytowych urządzeń odpowiadających za bezpieczeństwo w tunelu nawet podczas awarii prądu. Przy drogach rowerowych planowana jest instalacja 30 totemów z sygnalizacją dla rowerzystów.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa. Nowa Krucza nie tak szybko

Przestrzeń

Warszawa. Nowa Krucza nie tak szybko

inf. pras. oprac. jr 12 sierpnia 2022

Warszawa: Zniknie teleport rowerowy w ul. Starzyńskiego

Komunikacja

Warszawa: Zniknie teleport rowerowy w ul. Starzyńskiego

inf. pras oprac. JM 12 sierpnia 2022

Warszawa. Pierwsze drzewa na Placu pięciu rogów

Przestrzeń

Warszawa. Pierwsze drzewa na Placu pięciu rogów

Łukasz Malinowski 15 grudnia 2021

Warszawa podwaja flotę pojazdów do e-kontroli płatnego parkowania

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Warszawa. Nowa Krucza nie tak szybko

Przestrzeń

Warszawa. Nowa Krucza nie tak szybko

inf. pras. oprac. jr 12 sierpnia 2022

Warszawa: Zniknie teleport rowerowy w ul. Starzyńskiego

Komunikacja

Warszawa: Zniknie teleport rowerowy w ul. Starzyńskiego

inf. pras oprac. JM 12 sierpnia 2022

Warszawa. Pierwsze drzewa na Placu pięciu rogów

Przestrzeń

Warszawa. Pierwsze drzewa na Placu pięciu rogów

Łukasz Malinowski 15 grudnia 2021

Warszawa podwaja flotę pojazdów do e-kontroli płatnego parkowania

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5