To największa tegoroczna inwestycja rowerowa w Warszawie i kluczowy odcinek dla całej śródmiejskiej sieci. Drogowcy wybrali firmę, która przebuduje ulicę Andersa, tworząc tam drogę dla rowerów.
Przetarg ma formułę „zaprojektuj i wybuduj”. Na bazie zatwierdzonego projektu organizacji ruchu wybrana firma przyszykuje dokumentację budowlaną i wykonawczą, a następnie zajmie się właściwymi pracami w terenie. Na część formalną oraz budowę zaplanowano łącznie 20 miesięcy. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami prace będą się więc toczyć w latach 2024-25. Wykona je warszawska firma Wegarten, która zaproponowała najkorzystniejszą cenę – 31,8 mln złotych. To oferta niższa niż zakładany budżet.
Część korytarza
To kolejny etap rowerowego „kręgosłupa” centrum miasta. Od razu po oddaniu najnowszego odcinka drogi rowerowej na ulicy Marszałkowskiej wraz z placem Bankowym został przedstawiony szczegółowy plan dalszej rozbudowy tej trasy. Pełny potencjał trasa rowerowa uzyska dopiero po przedłużeniu jej na północ. Celem jest zapewnienie dojazdu rowerem z Żoliborza, a nawet z Bielan, do Nowego Centrum Warszawy.
Rozstrzygnięty właśnie przetarg dotyczy ulicy Andersa na odcinku od rejonu Dworca Gdańskiego do skrzyżowania z ulicą Nowolipki. Równolegle trwa projektowanie II etapu, czyli od ulicy Nowolipki przez rejon stacji metra Ratusz-Arsenał aż do połączenia z placem Bankowym. W tym samym czasie powstaje również koncepcja ciągu dalszego wzdłuż ulicy Mickiewicza wraz z placem Wilsona. Łącznie to aż 3 kilometry międzydzielnicowej trasy prowadzącej wprost do Śródmieścia.
Po zakończeniu wszystkich wspomnianych etapów ciągły korytarz rowerowy biegnący ulicami Mickiewicza-Andersa-Marszałkowska-Waryńskiego będzie liczył blisko 8 kilometrów. Jednocześnie chcemy pracować też nad poprawą jakości już istniejących trasy poprzez przebudowę i rozbudowę infrastruktury rowerowej wzdłuż różnych odcinków ulicy Marszałkowskiej.
Co dokładnie w I etapieTen konkretny przetarg oznacza budowę asfaltowej dwukierunkowej trasy rowerowej na odcinku 1,2 kilometra. Po drodze połączy się ze wszystkimi odcinkami w okolicy, czyli: drogą rowerową na wiadukcie nad torami kolejowymi, pasami rowerowymi na ulicy Dawidowskiego, pasami rowerowymi na ulicach Bonifraterskiej i Międzyparkowej oraz drogami dla rowerów na ulicy Anielewicza, Świętojerskiej i Nowolipki. Realizacja tego zadania wymaga przebudowy wszystkich skrzyżowań z przestarzałą sygnalizacją świetlną. Wpływa to na całkowity koszt inwestycji, ale z drugiej strony pozwoli na montaż nowoczesnych urządzeń, które będą następnie służyć przez długie lata.
Droga rowerowa będzie biec konsekwentnie po zachodniej stronie ulicy Andersa wraz z kompletem przejazdów rowerowych na wszystkich mijanych skrzyżowaniach. Trasa będzie częściowo wydzielona z jezdni, a jej przebieg w szczegółach zaplanowany jest tak, żeby jak najmniej ingerować w zieleń i nie pogarszać warunków życia dorodnych szpalerów muranowskich drzew.
W miarę możliwości będą też przeprowadzane tzw. rozpłytowania, czyli usuwanie zbędnych zabetonowanych lub wypłytowanych powierzchni, w miejscu których powinna pojawić się zieleń. Miejsce na takie prace przewodziano wstępnie m.in. u zbiegu z ulicą Muranowską, która przejdzie przebudowę na całej długości. Firma Wegarten będzie miała też dodatkowo zadanie przeprowadzenia takiego rozpłytowania na ulicy Świętojerskiej, gdzie powiększona zostanie powierzchnia biologicznie czynna wzdłuż przyulicznego szpaleru drzew rosnącego na granicy z Ogrodem Krasińskich.
Przetarg zawiera też dwa mniejsze “dodatki”. To przedłużenie istniejących pasów rowerowych na równoległej do Andersa ulicy Bonifraterskiej (odcinek Międzyparkowa-Sapieżyńska) oraz budowa krótkiego fragmentu drogi dla rowerów pochodzącego z budżetu obywatelskiego. Powstanie ona po wschodniej stronie ulicy Andersa od skrzyżowania z ulicą Świętojerską do włączenia w ulicę Długą, przy wejściu do stacji metra.