Starostwo Powiatowe w Zduńskiej Woli przyznaje, że zawieszenie działalności przez zduńskowolski PKS stanowi zauważalne ograniczenie oferty przewozowej. Zaznacza przy tym, że większość mieszkańców powiatu ma wciąż zapewniony dostęp do komunikacji publicznej, a możliwe jest, że wkrótce na trasach pojawią się kolejni przewoźnicy. Na razie nie ma jednak konkretnego planu wypełnienia luki po PKS-ie.
Wprowadzone w marcu ograniczenia dotyczące przemieszczania się po kraju były bardzo dużym problemem dla wielu przewoźników autobusowych świadczących swoje usługi w transporcie regionalnym. Jednym z nich jest Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej ze Zduńskiej Woli, które stopniowo zawiesiło obsługę wszystkich swoich połączeń. Choć większość obostrzeń prawnych została zniesiona lub przynajmnirej złagodzona, autobusy tego PKS-u nie wróciły na drogi województwa łódzkiego.
Największym przewoźnikiem w powiecie pozostaje MPK Zduńska Wola – Stanowi to częściowe ograniczenie w komunikowaniu się mieszkańców – komentuje Zbigniew Włodarczyk, naczelnik Wydziału Komunikacji i Transportu w Starostwie Powiatowym w Zduńskiej Woli. Dodaje on jednak, że w powiecie działa szereg podmiotów świadczących usługi z zakresu transportu publicznego, spośród których największym jest obecnie MPK Zduńska Wola. Poza samym miastem autobusy tego przewoźnika kursują na terenie gmin Zduńska Wola, Zapolice i Sędziejowice.
Nasz rozmówca wskazuje przy tym, że przez Zduńską Wolę kursują autobusy PKS Łódź (choć obecnie mowa jest tu o tylko jednej parze połączeń dalekobieżnych), a połączenia międzypowiatowe realizują też Wicher Travel czy MPK Sieradz (na linii do Sieradza) i ZKM Łask (na trasie do Łasku). W tym roku starostwo wyraziło też zgody na korzystanie z administrowanych przez siebie przystanków podmiotom, które chcą utworzyć nowe połączenia: ZKM Łask, PKS Wieluń oraz mniejszym firmom Mariza I. Mikulska i Usługi Transportowe M. Janiak.
Przewoźnicy nie byli zainteresowani dotacjami z rządowego funduszuPrzedstawiciel władz powiatowych zapewnił nas także, że samorząd poinformował działających na jego terenie przewoźników o możliwości skorzystania z dofinansowania udzielanego w ramach rządowegpo Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, ale firmy nie były zainteresowane podjęciem wspólnie ze starostwem działań w tym kierunku. – Takie rozmowy były prowadzone również z PKS Zduńska Wola przed zawieszeniem jego działalności – podkreśla Zbigniew Włodarczyk. Ze znaczącym przewoźnikiem prywatnym Wicher Travel powiat miał natomiast rozmawiać o otwarciu dotowanych linii Zduńska Wola – Szadek – Warta i Zduńska Wola – Szadek. – Również w tym przypadku nie było pozytywnych rezultatów – usłyszeliśmy. Wicher Travel uruchamia przy tym połączenia dofinansowane w ramach Funduszu
we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego.
– Reasumując, zdecydowana większość mieszkańców powiatu ma zapewniony dostęp do transportu zbiorowego – ocenia nasz rozmówca. Przyznaje przy tym, że występują częściowe ograniczenia w dostępie w mniejszych miejscowościach. Nie przedstawił nam zaś konkretnego planu ewentualnego wypełnienia luki po PKS-ie, który – choć wciąż formalnie istnieje jako spółka – nie świadczy już przewozów.