Ministerstwo Finansów zapowiedziało działania na rzecz wprowadzenia zerowej stawki VAT dla usług transportu pasażerskiego – zarówno kolejowego, jak i autobusowego. Resort zaznacza jednak, że zmiany są objęte zakresem prawa unijnego i wymagają zgody Komisji Europejskiej. Cała procedura może zająć wiele miesięcy.
Wielokrotnie pojawiały się już wnioski o wprowadzenie – wzorem innych państw – zerowej stawki VAT w transporcie pasażerskim, co przyczyniałoby się do rozwoju i zwiększenia konkurencyjności tego sektora. O wprowadzenie takiego rozwiązania w transporcie kolejowym po ustaniu epidemii apelowało już w kwietniu Forum Kolejowe RBF, upatrując w tym szansę na pobudzenie popytu na przewozy kolejowe.
Jan Sarnowski, wiceminister finansów, w odpowiedzi na interpelację posła Michała Wypija poparł wniosek likwidacji podatku VAT od biletów kolejowych i autobusowych z uwagi na znaczenie sektora transportu dla całej gospodarki. Wpisywałoby się to, jak podkreśla ministerstwo, w działania podejmowanie na rzecz rozwoju i zwiększenia dostępności transportu.
Resort zwraca jednak uwagę, że przepisy dotyczące podatku VAT są objęte zakresem prawa unijnego. Odstępstwa od zasad wynikających z dyrektywy VAT możliwe są jedynie na podstawie derogacji, przyznawanych państwom członkowskim. – Resort finansów przygotowuje wniosek o derogację, w trybie art. 395 dyrektywy VAT, w celu upoważnienia Polski do stosowania odstępstwa polegającego na stosowaniu stawki w wysokości 0% dla usług lądowego transportu pasażerskiego – deklaruje Jan Sarnowski, przypominając, że obecnie procedowany jest wniosek ws. zerowego VAT-u dla publikacji książkowych i prasowych.
Proces uzyskania derogacji jest jednak czasochłonny. – Przed oficjalnym przekazaniem wniosku do Komisji Europejskiej konieczne jest uzgodnienie jego ostatecznej treści oraz uzyskanie aprobaty Komitetu do Spraw Europejskich i Rady Ministrów. Taki wniosek musi również zawierać argumentację wykazującą i uzasadniającą spełnienie ściśle określonych warunków do przyznania odstępstwa od przepisów dyrektywy VAT – informuje podsekretarz stanu. Następnie Komisja Europejska będzie miała osiem miesięcy na wydanie rozstrzygnięcia. Dopiero po uzyskaniu zgody Komisji Europejskiej i przyjęciu przez Radę decyzji derogacyjnej zostałyby wszczęte prace legislacyjne w zakresie zmiany przepisów ustawy o VAT.
Resort zwraca uwagę, że obecnie przedsiębiorstwa komunikacyjne mogą korzystać z rozwiązań przewidzianych w tarczach antykryzysowych. Zawierają one też rozwiązania w zakresie podatków.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.