Samorząd powiatu zgierskiego twierdzi, że liczba pasażerów korzystających ze zlikwidowanej linii Aleksandrów – Zgierz – Stryków była niewielka. Mimo to był gotów utrzymać dotację, którą przeznaczał na funkcjonowanie połączenia od 2021 r. Mimo to zniknęło ono z komunikacyjnej mapy aglomeracji łódzkiej na początku roku.
Od stycznia nie funkcjonuje jedna z najdłuższych linii komunikacji miejskiej w aglomeracji łódzkiej. Połączenie oznaczone symbolem 2bis pozwalało dotrzeć do strefy przemysłowej w Strykowie z Aleksandrowa Łódzkiego i Zgierza, ale także z kilku mniejszych miejscowości leżących na terenie powiatu zgierskiego. Autobusy zgierskiego przedsiębiorstwa Markab służyły tam również w celu dojazdu do najbliższego większego miasta, a pośrednio także do stolicy województwa.
Powiat nie wstrzymał skromnego dofinansowania
Linia funkcjonowała w tym kształcie od 2021 r. Miasto Zgierz, które było organizatorem komunikacji, podkreślało, że utrzymywanie kursów było możliwe dzięki ich współfinansowaniu przez okoliczne gminy, a także dzięki dotacji powiatu zgierskiego. Ten przypomina jednak, że nie jest członkiem porozumienia międzygminnego, które regulowało kwestie związane z utrzymaniem przewozów.
– Na podstawie wniosków złożonych przez organizatora linii 2bis, tj. miasto Zgierz, w imieniu i na rzecz którego czynności wykonują Miejskie Usługi Komunikacyjne w Zgierzu, każdego roku Rada Powiatu Zgierskiego w formie uchwały przyznawała dotację celową w wysokości 110 tys. zł – opisuje Justyna Romanow-Przybylak, członek Zarządu Powiatu Zgierskiego. Dodaje, że starostwo nigdy nie wstrzymało swojego dofinansowania. Na etapie konstrukcji budżetu na rok 2025 zarząd zaproponował też radnym wyasygnowanie odpowiedniej kwoty na utrzymanie przewozów w kolejnym okresie.
Do zakładów pracy dowożą firmowe autobusy
Decyzję w sprawie zawieszenia obsługi trasy podjęło natomiast miasto, tłumacząc to niewystarczającym zaangażowaniem finansowym swoich partnerów. Powiat zwraca przy tym uwagę, że liczba podróżnych korzystających ze wstrzymanych kursów była niewielka. Mieli oni należeć głównie do dwóch grup: dojeżdżających do strykowskiej strefy przemysłowej, gdzie i tak można dotrzeć autobusami pracowniczymi, oraz podróżujących w granicach Zgierza, gdzie alternatywą są linie miejskie. – Z terenów Aleksandrowa Łódzkiego, gminy [wiejskiej] Zgierz czy gminy Stryków pasażerowie korzystają [z linii] incydentalnie – usłyszeliśmy w samorządzie.
Nasza rozmówczyni podkreśla, że plan dalszego współfinansowania przewozów w roku 2025 wynikał z założenia, że żadni, nawet nieliczni pasażerowie nie mogą być wykluczani z systemu transportowego. Mimo to po likwidacji przewozów przez MUK Zgierz starostwo nie zaproponowało mieszkańcom nowych rozwiązań. – Powiat zgierski nie organizuje własnych linii komunikacyjnych – powiedziała nam Justyna Romanow-Przybylak.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.