Władze Zgierza mogą być niemal pewne przeznania miastu dotacji na remont linii tramwajowej. Rozpoczęta już inwestycja pozwoli na wznowienie przewozów na krótszej z wybiegających z Łodzi na północ tras – do pl. Kilińskiego w Zgierzu. Środki pochodzić będą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.
W ostatnim czasie przez Zgierz
przetoczyła się dyskusja dotycząca finansowania rozpoczętego remontu trasy tramwajowej od granicy Łodzi do pętli Plac Kilińskiego.
Miasto ogłosiło przystąpienie do prac przed pozyskaniem funduszy na ten cel, zapewniając przy tym, że inwestycja zostanie przeprowadzona w pełnym zakresie.
Opozycja wskazywała zaś, że działania w tym kierunku zostały podjęte zbyt późno, a budżet miasta nie zakłada zabezpieczenia środków choćby na niezbędny wkład własny.
Projekt tramwajowy na podstawowej liście ZITWszystko wskazuje jednak na to, że deklaracje władz dotyczące realizacji przedsięwzięcia zostaną spełnione. Miasto jest bowiem obecnie o wiele bliżej pozyskania kluczowej dotacji na remont fragmentu od Helenówka (granica Łodzi i Zgierza) do Kuraka (rozwidlenie nieczynnych linii 45 do pl. Kilińskiego i 46 do Ozorkowa). – Projekt ten został w ramach aktualizacji Strategii Rozwoju ŁOM przeniesiony na listę projektów podstawowych Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych – powiedziała nam bowiem Magdalena Jaruga, zastępca dyrektora biura stowarzyszenia Łódzki Obszar Metropolitalny, które pełni rolę instytucji pośredniczącej ZIT.
ŁOM ogłosił już wezwanie do złożenia przez zgierski samorząd odpowiedniego wniosku. Miasto ma czas na przygotowanie dokumentacji zadania „Poprawa jakości, funkcjonowania i rozwój oferty systemu transportowego na terenie Gminy Miasto Zgierz” do 30 kwietnia tego roku. – Maksymalna kwota środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przeznaczona na dofinansowanie projektu wynosi 8 776 423 zł – czytamy w ogłoszeniu. Odpowiada to maksymalnie n85% kosztów kwalifikowanych.
Dwa miesiące na przygotowanie dokumentacji – W przypadku, jeśli Miasto Zgierz złoży poprawny formalnie wniosek oraz uzyska pozytywną ocenę strategiczną i merytoryczną, będzie mogło uzyskać dofinansowanie na zasadach oraz w wysokości określonej w treści wezwania – tłumaczy przedstawicielka ŁOM. Dotacja z Regionalnego Programu Operacyjnego zabezpieczy możliwość przeprowadzenia remontu odcinka, z którego korzystały zarówno tramwaje kończące bieg w Zgierzu, jak i te jadące do Ozorkowa. Prace mają jednak na celu przede wszystkim wznowienie przewozów na pierwszej ze wspomnianych odnóg. Jak opisujemy szeroko na łamach naszego portalu, przyszłość drugiej z nich jest bowiem wciąż bardzo niepewna.
Linia tramwajowa z Łodzi na zgierski plac Kilińskiego została uruchomiona w 1901 r. jako jedna z pierwszych dwóch tras tramwaju podmiejskiego w aglomeracji. W 2004 r. jej obsługę od spółki Międzygminna Komunikacja Tramwajowa przejęło łódzkie MPK. W ostatnim okresie do Zgierza skierowano linię 45 jadącą w Łodzi na pętlę Telefoniczna.