W związku z rozbiórką pętli w Ozorkowie oddala się perspektywa wznowienia tam ruchu tramwajowego. W dającej się przewidzieć przyszłości linia 46 nie pojedzie też na skróconej trasie do Proboszczewic. Miastu Zgierz brakuje środków na realizację planowanej inwestycji.
Od połowy lipca trwa rozbiórka torowiska na dawnej pętli łódzkiej podmiejskiej linii tramwajowej 46 do Ozorkowa. Zdecydowanie zmniejsza to szanse na przywrócenie ruchu na całej trasie, która nie funkcjonuje od 2018 r. Choć miasto Zgierz zapowiadało możliwość wznowienia kursów choćby wyłącznie na jego terenie, w najbliższym czasie nie zostaną podjęte żadne działania w tym kierunku.
Gminy mają o wiele mniej środków niż kilka lat temu
Prezydent Zgierza Przemysław Staniszewski anonsował remont torowiska i sieci górnej na odcinku miejskim, bo dawne 46 obsługiwało dużą część podłódzkiego ośrodka. Tramwaj zatrzymywał się m.in. na pl. Jana Pawła II w ścisłym centrum czy w Proboszczewicach, wysuniętej dzielnicy położonej przy północnej granicy miasta z gminą wiejską Zgierz. – Samorządy w Polsce znajdują się jednak w znacznie trudniejszej sytuacji finansowej niż jeszcze dwa, trzy lata temu – mówi dziś Renata Karolewska z Urzędu Miasta Zgierza.
– Horyzont realizacji planów raczej się oddalił niż przybliżył – przyznaje nasza rozmówczyni. Mówi ona, że w związku ze zmianami podatkowymi, przede wszystkim związanymi z obniżeniem PIT, wpływy do miejskiego budżetu spadły. W 2024 r. spodziewane jest ich dalsze obniżenie.
Autobus 10 nie zastępuje wprost 46
Zamiast tramwaju kursującego co 24 min Ozorków ze Zgierzem łączy teraz autobusowa linia 10 z częstotliwością oscylującą wokół 60 min. Jak podkreśla przedstawicielka UMZ, mieszkańcy Proboszczewic są w lepszej sytuacji, bo poza „dziesiątką” mogą oni korzystać także z wariantu 10s. Sumarycznie dzielnicę z centrum miasta komunikują więc na ogół dwa lub trzy kursy na godzinę.
– Trzeba też pamiętać, że linia 10 nie miała zastąpić jeden do jednego [kursującej w latach 2018 – 2022] linii autobusowej Z46 ani tramwaju – zaznacza Renata Karolewska. Określa ją ona mianem kompromisu między samorządami, który wypracowano, by nie dopuścić do wykluczenia komunikacyjnego Ozorkowa oraz mniejszych miejscowości leżących między miastami. W Zgierzu możliwa jest przesiadka na tramwaj linii 6 do Łodzi, który kursuje po wyremontowanej w 2021 r. krótszej odnodze do pl. Kilińskiego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.