Coraz bardziej prawdopodobne wydaje się przywrócenie kursowania tramwajowej linii podmiejskiej z Łodzi do Zgierza. 45 mogłoby jednak wrócić na mapę połączeń dopiero za około dwa lata – po wykonaniu kompleksowego remontu zgierskiego odcinka Helenówek – Kurak. Miasto jest bliżej uzyskania dofinansowania unijnego na przeprowadzenie najpilniejszej inwestycji tramwajowej.
Po lutowym zawieszeniu ruchu tramwajowego na liniach 45 i 46 wybiegających z Łodzi odpowiednio do Zgierza (na pętlę Plac Kilińskiego) i do Ozorkowa władze Zgierza podjęły starania o przywrócenie komunikacji na terenie miasta. Kluczowy dla rozważań o wznowieniu kursów jest remont krótkiego odcinka wspólnego obu linii – od granicy z Łodzią (przystanek Helenówek) do przystanku Kurak. Przed wyłączeniem z ruchu tramwaje kursowały tam z minimalną prędkością 10 km/godz.
ŁOM pozytywnie ocenił wniosek o dofinansowanie remontu Przeprowadzenie prac najprawdopodobniej pozwoliłoby na ponowne uruchomienie krótszej z zawieszonych tras – 45. W ostatnich dniach czerwca
Urząd Miasta Zgierza złożył wniosek o dofinansowanie niezbędnej inwestycji do stowarzyszenia Łódzki Obszar Metropolitalny, które pełni rolę instytucji pośredniczącej przy rozdysponowaniu funduszy z instrumentu Zintegrowane Inwestycje Terytorialne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Samorząd ma duże szanse na otrzymanie środków w wysokości ok. 9 mln zł, co ma stanowić 85 proc. wartości całego przedsięwzięcia.
– Wniosek Zgierza został pozytywnie oceniony przez ŁOM i trwa jego kontrola pod względem formalnym – mówi bowiem Jacek Grabarski z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. – Dwóch kontrolerów, którzy zajmują się wnioskiem, ma na to 40 dni – opisuje procedurę. Dodaje, że termin, w jakim musi zostać ukończona ocena formalna, upływa mniej więcej wraz z końcem sierpnia.
Na przełomie września i października ocena merytoryczna projektu – Odtąd w ciągu 30 dni roboczych dokonana zostanie ocena merytoryczna. Potem następuje zatwierdzenie płatności przez zarząd województwa – tłumaczy nasz rozmówca. – Można się spodziewać, że w październiku zostanie wydana decyzja o dofinansowaniu wniosku – podsumowuje przedstawiciel samorządu szczebla regionalnego.
Choć inwestycja jest niezbędna także w kontekście ewentualnego wznowienia ruchu na trasie 46, wciąż brak jest jakichkolwiek konkretnych planów związanych z remontem zdegradowanej infrastruktury na dalszym odcinku linii ozorkowskiej. Przypomnijmy, że władze Zgierza rozważają przywrócenie kursowania tramwaju na fragmencie znajdującym się w granicach administracyjnych tego miasta. Zgodnie z propozycją tamtejszego samorządu
46 mogłoby kursować wahadłowo pomiędzy osiedlem Proboszczewice a Kurakiem bądź Helenówkiem.