Należąca częściowo do miasta zgierska spółka Markab kupiła osiem używanych mercedesów citaro. Przewoźnik kontynuuje tym samym swoją dotychczasową politykę taborową opartą na sprowadzaniu pojazdów z zagranicy. Samorząd zapowiada też kolejne zakupy, które mają odświeżyć flotę lokalnej komunikacji.
Spółka Markab to nietypowe przedsiębiorstwo komunikacji miejskiej, bo nie należy ono w pełni do lokalnego samorządu, ale nie jest też całkowicie prywatrną firmą pełniącą jedynie rolę operatora. Urząd Miasta Zgierza ma w niej pakiet udziałów, pozostaje więc współwłaścicielem przewoźnika, który musiał jednak wygrać postępowanie przetargowe, by świadczyć dla Zgierza swoje usługi. Do realizacji kursów Markab wykorzystuje aktualnie wyłącznie autobusy sprowadzone do Polski jako używane, w przeszłości odkupywał też wycofywany tabor z łódzkiego MPK.
Kolejna dostawa pojazdów z Zachodu
Urząd Miasta Zgierza poinformował, że Markab zakupił właśnie kolejne autobusy używane. Tym razem jest to osiem sztuk mercedesów citaro. – Pojazdy, wcześniej użytkowane zagranicą, są w dobrym stanie technicznym i zastąpią w Zgierzu te najbardziej wysłużone – czytamy w komunikacie. Zapewniono w nim też, że wkrótce dokonane zostaną kolejne zakupy, które mają odmłodzić eksploatowaną w Zgierzu flotę.
Wszystkie sprowadzone właśnie pojazdy są dziesięcioletnie i, jak zapewnia miasto, są ekologiczne. Mają jednak klasyczny napęd Diesla i spełniają normę czystości spalin Euro V. Mercedesy wyjechały już na linie i można je spotkać na wszystkich trasach obsługiwanych przez zgierskiego przewoźnika. Jedną z nich jest międzymiastowa linia 61 na łódzki Dworzec Fabryczny, inną – „szóstka” do Łodzi Kaliskiej.
Konieczne są dalsze inwestycje w tabor
Samorząd przyznaje, że konieczne są dalsze zakupy autobusów, bo część eksploatowanych dotychczas wozów została wycofana z ruchu. Mowa tu o gazowych mercedesach sprowadzonych kilka lat temyu w ramach swoistego pilotażu. UMZ tłumaczy, że z uwagi na sytuację na Ukrainie spadła atrakcyjność i dostępność paliwa gazowego. – Kolejnych pojazdów mamy się spodziewać wkrótce – zapowiadają lokalne władze.
Zgierz przyjął więc zupełnie inną strategię taborową niż porównywalne wielkościowo Pabianice leżące po przeciwległej stronie aglomeracji łódzkiej. Tamtejsze MZK, które w przeszłości również sprowadzało używane autobusy z zagranicy, w ostatnich latach otrzymało dużą partię fabrycznie nowych solarisów zakupionych z wykorzystaniem środków unijnych. Duża część z nich to pojazdy hybrydowe.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.