Po ponad czterech latach od wstrzymania przewozów na tramwajowej linii 46 nie ma żadnych konkretów dotyczących planu ich przywrócenia. Pomysły na wznowienie kursów, choćby na krótszej trasie, są, ale ich realizacja wymaga dużych nakładów finansowych. Obecna sytuacja gospodarcza i polityczna nie sprzyjają zaś podejmowaniu decyzji o tak dużych wydatkach.
Minęły już ponad cztery lata od zawieszenia kursów tramwajowej linii 46 z Łodzi do Ozorkowa. Stanowi to spory problem w obsłudze północnych dzielnic Zgierza, w tym przede wszystkim Proboszczewic. Jednym z pomysłów władz tego miasta na rozwiązanie tej kwestii było wyremontowanie torowiska na obszarze miasta i wznowienie komunikacji na krótszym odcinku, jeśli nie uda sie osiągnąć porozumienia z pozostałymi gminami, przez teren których przebiega trasa.
Pomysły są, rozmowy trwają
Do planu inwestycji we własny odcinek toru Zgierz miał wrócić po otwarciu odcinka do pętli przy pl. Kilińskiego, co nastąpiło pod koniec 2021 r. Póki co nie ma jednak mowy o żadnych konkretach dotyczących finansowania robót. – Prezydent Zgierza Przemysław Staniszewski nie wycofał się z pomysłu realizacji połączenia tramwajowego z granicami Zgierza na Proboszczewicach – zapewnia nas jednak Renata Karolewska z Urzędu Miasta Zgierza.
Lokalny samorząd ma wciąż rozważać różne scenariusze, nie tylko ten obejmujący skrócenie trasy linii 46. – Prowadzimy rozmowy z przedstawicielami władz powiatu, województwa i gmin ościennych – mówi nasza rozmówczyni. Przyznaje jednocześnie, że proces decyzyjny trwa już względnie długo. Ma to według jej słów związek m.in. z dynamicznie zmieniającą się sytuacją polityczną i gospodarczą w kraju.
Nie ma szans na szybkie wznowienie ruchu
– Biorąc pod uwagę skalę organizacyjną i finansową inwestycji, musimy przyjąć, że podjęcie decyzji nie nastąpi w krótkiej perspektywie – zastrzega przy tym przedstawicielka samorządu. Jeszcze przez co najmniej kilka lat mieszkańcy północnych dzielnic Zgierza, gminy wiejskiej Zgierz czy Ozorkowa będą zatem musieli korzystać z autobusowej komunikacji zastępczej. Przypomnijmy, że od lutego nie jest ona już organizowana przez miasto Łódź na podstawie porozumień międzygminnych, a przez Zgierz.
Linię Z46 zastąpiła więc obsługiwana przez zgierskie przedsiębiorstwo Markab „dziesiątka”. Kursów jest jednak mniej niż tych oferowanych wcześniej przez MPK-Łódź. Problemem pozostają też różne taryfy biletowe obowiązujące w tramwajach i w autobusach na trasie odpowiednio Łódź – Zgierz i Zgierz – Ozorków.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.