Nowe Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej analizuje wniosek Zarządu Województwa Łódzkiego o wsparcie finansowe remontu linii tramwajowej ze Zgierza do Łodzi. Jednocześnie trwa opiniowanie przez Komisję Europejską zaproponowanych przez województwo zmian w Regionalnym Programie Operacyjnym. Oba rozstrzygnięcia będą kluczowe dla przyszłości komunikacji tramwajowej na terenie podłódzkiego miasta.
Wstępne, ustne deklaracje
pomocy miastu Zgierz w przeprowadzeniu remontu linii tramwajowej do Łodzi padły tuż przed ostatnimi wyborami parlamentarnymi. Wówczas przedstawiciele samorządu województwa łódzkiego oraz Waldemar Buda, ówczesny sekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju, poinformowali o planach przyznania dodatkowych środków, które pozwoliłyby na rozstrzygnięcie przetargu na projekt i roboty, w którym złożone oferty istotnie
przekroczyły kosztorys. Nowe władze centralne potwierdzają, że toczą się prace dotyczące złożonego formalnie przez Zarząd Województwa Łódzkiego (ZWŁ) wniosku.
Jaka będzie ostatecznie wnioskowana kwota wsparcia? „Nowy montaż finansowy” – Zarząd Województwa Łódzkiego zwrócił się do Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z prośbą o wyrażenie zgody na przeznaczenie środków z budżetu państwa na dofinansowanie wkładu krajowego projektu pod nazwą Poprawa jakości, funkcjonowania i rozwój oferty systemu transportowego na terenie Gminy Miasto Zgierz – mówi Anna Cierkowska z Biura Komunikacji Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Dodaje, że remont linii tramwajowej stanowi część właśnie tego zadania. Na razie w sprawie nie zapadły jeszcze ostateczne decyzje.
– Rozpatrując wniosek ZWŁ w części dotyczącej tego projektu, w związku z informacjami roboczymi kierowanymi do MFiPR z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego oraz przekazaną do naszej wiadomości korespondencją prezydenta Zgierza, które wskazują na zastosowanie innego montażu finansowego, MFiPR zwrócił się do UMWŁ z prośbą o dodatkową korespondencję wskazującą na ostatecznie wnioskowaną kwotę środków z budżetu państwa – opisuje aktualne procedury nasza rozmówczyni.
Zmiany także w RPO. Decyzja KE w 2020 r. Przedstawicielka resortu informuje także, że niezależnie od wniosku o środki centralne władze województwa łódzkiego wygospodarowały na dofinansowanie projektów z zakresu niskoemisyjnego transportu miejskiego dodatkowe środki w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WŁ. Łącznie przesunięto na ten cel ok. 14,3 mln euro. Zmiany muszą jednak zostać jeszcze zaakceptowane przez Komisję Europejską. Ta ma podjąć decyzję w tej sprawie na początku 2020 r.
Na kluczowe dla przyszłości tramwaju w Zgierzu rozstrzygnięcia poczekamy więc jeszcze kilka tygodni. Przypomnijmy, że nawet jeśli miasto otrzyma środki, które pozwolą na realizację inwestycji, umożliwią one wznowienie kursów jedynie do pętli przy pl. Kilińskiego. Odnoga biegnąca przez zgierski pl. Jana Pawła II i dzielnicę Proboszczewice do Ozorkowa pozostanie zamknięta.