Zgierski projekt tramwajowy zakłada nie tylko przebudowę 1,9 km torowiska, ale także budowę pierwszego znaczniejszego ciągu rowerowego w tym podłódzkim mieście. Wszystkie prace mają zakończyć się do grudnia przyszłego roku. Choć lokalny samorząd zdobył już dotację unijną, problemem może okazać się wysokość ofert złożonych przez wykonawców i krótki zakładany termin realizacji robót.
W zeszłym tygodniu
informowaliśmy o przyznaniu Zgierzowi środków na remont pierwszego fragmentu linii tramwajowej do Łodzi. Głównym elementem dofinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego przedsięwzięcia jest naprawa torowiska i sieci trakcyjnej na niemal 2-kilometrowym odcinku od granicy z Łodzią do przystanku Kurak. Samorząd Zgierza zapewnia, że po przeprowadzeniu prac będzie możliwe wznowienie kursów linii 45 do pl. Kilińskiego.
Duży nacisk na transport rowerowy – Miasto pozyskało 8 mln 776 tys. 250 zł na remont wysłużonej infrastruktury tramwajowej – mówi Renata Karolewska, pełnomocnik ds. komunikacji społecznej w Urzędzie Miasta Zgierza, i przedstawia szczegóły inwestycji. – Przy węzłach przesiadkowych komunikacji zbiorowej powstanie system rowerowy „Bike & Ride” wraz z towarzyszącą infrastrukturą służącą obsłudze pasażerów (50 stanowisk) i parkingi dla samochodów „Park & Ride” przy krańcowych przystankach lub węzłach przesiadkowych komunikacji zbiorowej wraz z towarzyszącą infrastrukturą służącą obsłudze pasażerów (również 50 miejsc postojowych) – mówi.
– Środki wystarczą też na wybudowanie drogi dla rowerów, która podniesie jakość komunikacji na terenie Zgierza – zaznacza nasza rozmówczyni. Zgodnie z wcześniejszymi informacjami samorządu ma ona powstać między przystankiem Kurak a ośrodkiem rekreacyjnym Malinka w północnej części miasta. To dotychczas mało akcentowany, a bardzo istotny element projektu. – W Zgierzu niestety nie ma dróg dla rowerzystów wzdłuż ulic miejskich – czytamy bowiem na stronie internetowej Urzędu Miasta Zgierza. Na tym tle organizacja nowego, długiego ciągu wydaje się początkiem budowy systemu komunikacji rowerowej w podłódzkim ośrodku.
Czy założone koszty realizacji są realne? Nasza rozmówczyni potwierdza wcześniejsze plany zakończenia realizacji całej inwestycji do końca przyszłego roku. Stosunkowo krótki termin realizacji prac i niewielkie szacunkowe koszty – w porównaniu choćby z projektem pabianickim – każą wciąż nie traktować informacji o rozpoczęciu prac jako bezwzględnie pewnej. Mimo to zgierski magistrat zachowuje bardzo duży optymizm.
– Istniejące torowisko tramwajowe powstało ponad 100 lat temu. Nigdy nie było kompleksowo remontowane, a wykonywano na nim jedynie bieżące naprawy – mówi Renata Karolewska. – W zeszłym roku prezydent Zgierza podjął decyzję o pozyskaniu środków na remont najbardziej zdegradowanego odcinka od granic miasta (przy pętli na łódzkim Helenówku) do Kuraka. Plan ten zaczyna się właśnie materializować – podsumowuje przedstawicielka lokalnych władz.