Trwają konsultacje dotyczące nowej siatki połączeń autobusowych w podłódzkim Zgierzu. Ma ona wejść w życie w 2026 r. Bez zmian funkcjonować mają linie międzygminne do Łodzi, Ozorkowa i Strykowa.
W przyszłym roku
zgierski samorząd ma ogłosić przetarg na realizację przewozów autobusowych od 1 stycznia 2026 r. Nowy operator, który zastąpi lokalne przedsiębiorstwo Markab (lub sam Markab, jeśli zwycięży w postępowaniu), będzie obsługiwać nie istniejące dziś linie autobusowe, lecz zupełnie nowy układ tras. Niedawno prezydent Zgierza Przemysław Staniszewski opublikował propozycję zmian w systemie transportowym miasta.
Bez zmian poza Zgierz
Miałyby one objąć linie wewnętrzne, które uzyskałyby oznaczenia literowe zamiast stosowanych aktualnie liczbowych. Autobusy pojawiłyby się na dwóch nowych ulicach – Przygranicznej i Fijałkowskiego. W przypadku części osiedli w drodze do pl. Kilińskiego, skąd odjeżdża tramwaj linii 45 do Łodzi, konieczna byłaby przesiadka. Na razie nie wiemy, czy łączna praca eksploatacyjna wzrosłaby, czy spadła względem aktualnego stanu.
Tak jak dotychczas funkcjonowałyby natomiast linie międzygminne: 6 i 61 do Łodzi (odpowiednio na dworce Kaliski i Fabryczny) oraz 10 do Ozorkowa (to połączenie zastępujące
zlikwidowaną w 2018 r. Linię tramwajową 46). W planie nie uwzględniono natomiast linii 2bis, co jednak nie oznacza planów jej zawieszenia. – To linia, której celem jest dowóz pracowników do strefy ekonomicznej w Sosnowcu. Kursuje ona tylko w godzinach zmianowych (cztery kursy dziennie). Nie była ona brana pod uwagę przy projektowaniu nowych połączeń ze względu na swoistą rolę – mówi Anna Warda-Walczyk, inspektor ds. Transportu i infrastruktury przystankowej w Miejskich Usługach Komunikacyjnych w Zgierzu.
Trwają konsultacje z radami osiedli
Stwierdza ona także, że MUK przygotował kilka różnych wariantów siatki połączeń, jaka ma obowiązywać od 2026 r. Wśród propozycji znalazła się koncepcja nowego układu, druga koncepcja uwzględniająca nowe ciągi komunikacyjne, a także trzecia oparta na istniejącym dziś układzie tras. Teraz wszystkie warianty zostały przedstawione radom osiedli, które zgłoszą miastu swoje uwagi. – Na tym etapie trudno jest więc udzielić wyczerpujących odpowiedzi. Przekazane propozycje są materiałem wyjściowym [do dalszych analiz] – usłyszeliśmy od naszej rozmówczyni.
Planowane jest także badanie potoków pasażerskich. Dopiero po nim powstać ma ostateczna wersja układu, który stanie się podstawą do konstrukcji przetargu na obsługę połączeń. Od przyjętych rozwiązań mają bowiem zależeć także potrzeby taborowe.
Przeszło 50-tysięczny Zgierz to jedno z największych miast satelickich Łodzi. Bezpośrednio graniczy on ze stolicą aglomeracji, sąsiadując z nią od północy. Podstawę komunikacji międzymiastowej
stanowi tramwaj, a organizatorem międzygminnej linii 45 jest miasto Łódź.