Układ połączeń autobusowych w Zgierzu ma wkrótce zostać gruntownie przebudowany. Założenia reformy przygotuje powołany właśnie przez prezydenta miasta zespół, który w założeniu ma działać ponad podziałami politycznymi i uwzględniać głos ekspercki. Samorząd przedstawił też plan konsultacji społecznych.
Zgodnie z zapowiedziami z początku roku Zgierz zamierza kompleksowo zreformować system transportu publicznego oparty na miejskiej i międzygminnej komunikacji autobusowej. Poza tym z Łodzi dociera tu tramwaj kursujący na podstawie umowy ze stolicą aglomeracji, który również ma być wykorzystany lepiej niż do tej pory. W siatce połączeń uwzględnione mają zostać poza tym przystanki kolejowe, przy których zatrzymują się przede wszystkim pociągi ŁKA. Samorząd liczy na ściślejszą integrację taryfową z wojewódzką spółką.
W zespole wszystkie siły polityczne i nie tylko
– W miniony piątek powołany został zespół konsultacyjny ds. transportu miejskiego – mówi Renata Karolewska z Urzędu Miasta Zgierza. W jego składzie mają znaleźć się przedstawiciele wszystkich ugrupowań obecnych w radzie miasta, a także osoby wskazane przez organizatora przewozów – MUK, przewoźnika – Markab, organizacje pozarządowe czy Młodzieżową Radę Miasta. Zgodnie z zapowiedziami magistratu skład uzupełni prof. Jacek Wesołowski z Politechniki Łódzkiej, znany – zwłaszcza w aglomeracji łódzkiej – propagator transportu zbiorowego i naukowiec zajmujący się m.in. rolą komunikacji zbiorowej w przestrzeni miejskiej. Przypomnijmy, że w przyszłym roku kontrakt miasta z Markabem się kończy i nie jest pewne, czy przewoźnik wygra zapowiadany przetarg na obsługę linii w kolejnych latach.
Miasto podkreśla, że chce, by organizacja transportu publicznego nie była sprawą polityczną. Związany z PiS prezydent Przemysław Staniszewski przekonuje, że liczy na wypracowanie możliwie dobrych rozwiązań, których poparcie nie będzie zależne od oceny jego działań na innych polach. – Spojrzenie na problem z różnych perspektyw zapewnia skład zespołu, w którym zasiądą eksperci, społecznicy czy pasjonaci – przekonuje samorządowiec.
Nie tylko rozkłady jazdy
Rolą zespołu ma być wskazanie dobrych rozwiązań nie tylko w zakresie samego układu połączeń, ale także wizerunku komunikacji miejskiej, rozwiązań dotyczących infrastruktury przystankowej czy informacji pasażerskiej. – Wypracowane przez zespół wnioski mają mieć formę opinii i rekomendacji – wskazano w materiałach UMZ. Te jesienią mają zaś zostać poddane konsultacjom społecznym.
Wcześniej, bo w okresie do wakacji, zgierzanie mają mieć możliwość uczestnictwa w badaniach ankietowych dotyczących ich preferencji transportowych. Miasto zapewnia, że ankieterzy dotrą do różnych grup społecznych. Dotychczas zespół spotkał się raz, a zebranie miało charakter organizacyjny.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.