Zbliża się koniec kontraktu miasta Zgierza z częściowo miejską spółką Markab. Samorząd musi więc przygotować przetarg na obsługę wszystkich połączeń autobusowych, w tym międzygminnych do Łodzi czy Ozorkowa. Na linii tramwajowej niezmiennie kursować będzie łódzkie MPK.
W przyszłym roku minie dziesięć lat od zawarcia kontraktu miasta Zgierza ze spółką Markab na obsługę miejskich i międzygminnych linii autobusowych. Umowa z przewoźnikiem, którego współwłaścicielem jest samorząd, dobiegnie więc końca. Nietypowa struktura właścicielska (ok. połowa udziałów pozostaje w rękach prywatnych) powoduje, że Zgierz nie może zawrzeć z Markabem kolejnej umowy w trybie bezprzetargowym. Należy spodziewać się więc ogłoszenia dużego zamówienia, a wynik postępowania nie jest przesądzony.
Już poprzednio przetarg wzbudził zainteresowanie
Przypomnijmy, że już dekadę temu, gdy ogłoszono poprzednie zamówienie, Markab nie był jedynym podmiotem ubiegającym się o kontrakt. Drugim była prywatna spółka Kris Tour obecna od lat na rynku transportowym w aglomeracji łódzkiej. Realizowała ona dotychczas usługi na liniach własnych, zamkniętych pracowniczych, uruchamianych na zlecenie hipermarketów oraz gminy Andrespol. Oferta przedsiębiorstwa była jednak ostatecznie odrzucona. – Przygotowania do przetargu z pewnością potrwają jeszcze kilka miesięcy – mówi teraz Anna Warda-Walczyk z Miejskich Usług Komunikacyjnych w Zgierzu. O zainteresowaniu obsługą zgierskiej komunikacji miejskiej przekonamy się więc pod koniec tego roku bądź już w 2024.
Nasza rozmówczyni zapewnia, że zamówienie nie będzie prostą kopią tego sprzed lat. – Obecnie trwają analizy i prace koncepcyjne dotyczące przyszłych rozwiązań w zakresie organizacji transportu na terenie miasta – stwierdza. Samorząd chce wypracować nowy model komunikacyjny, który będzie lepiej odpowiadał realnym, aktualnym potrzebom mieszkańców, a przy tym zmieści się w realiach budżetowych gminy.
Zaczną się konsultacje społeczne
Dopiero na podstawie tych analiz możliwe ma być skonstruowanie wymagań przetargowych. – W najbliższym czasie będziemy podejmować działania konsultacyjne skierowane do pasażerów – zapowiada przedstawicielka MUK. Dodaje, że o kolejnych krokach mieszkańcy miasta będą informowani na bieżąco.
Mimo formuły przetargowej Markab wydaje się faworytem postępowania. Ma on na terenie Zgierza swoją bazę taborową i wciąż prowadzi pewne zakupy autobusów. Co prawda są to pojazdy używane sprowadzane z Zachodu, ale inwestycje pod koniec obowiązywania aktualnego kontraktu nie zahamowały.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.