Aby ruch tramwajowy w Zgierzu został wznowiony, konieczne okazało się zlecenie przez tamtejszy urząd miasta prac infrastrukturalnych także pomiędzy Kurakiem a pl. Kilińskiego. Samorząd przygotowuje się do remontu i zamawia opracowanie, które wskaże, jakie konkretnie działania trzeba będzie podjąć, aby przywrócić przejezdność nieużywanego od półtora roku torowiska. Planowane jest ogłoszenie jednego przetargu na prace na obu przewidzianych do modernizacji odcinkach podmiejskiej linii 45.
W ramach projektu unijnego miasto Zgierz
zamierza wyremontować początkowy odcinek wspólny nieczynnych linii tramwajowych biegnących na zgierską pętlę przy pl. Kilińskiego i do Ozorkowa. Inwestycja obejmie więc fragment od granicy Łodzi na Helenówku do węzła rozjazdowego Kurak. Po wykonaniu prac wznowione ma zostać połączenie 45 realizowane na krótszej z odnóg.
Plan zakłada wykonanie prac niezbędnych do przywrócenia ruchuAby tak się stało, konieczne będą jednak także prace pomiędzy Kurakiem a nieodległym krańcem. Już przed zawieszeniem ruchu w lutym 2018 r. tramwaje pokonywały ten odcinek z minimalną prędkością, a długi okres jego niewykorzystywania z pewnością przyczynił się do pewnego pogorszenia stanu technicznego torowiska. Dodatkowo lokalne władze zdecydowały w międzyczasie o
zwinięciu sieci trakcyjnej, co ma zapobiec jej kradzieży, ale oznacza także konieczność odbudowy.
Jak poinformował nas Urząd Miasta Zgierza, rozpoczęły się przygotowania do remontu odcinka nieobjętego projektem unijnym. – Jednostka zarządzająca miasta Zgierza odpowiedzialna za infrastrukturę tramwajową ogłosiła postępowanie dotyczące opracowania dokumentacji, która ma przedstawić zakres prac niezbędnych do wykonania pomiędzy Kurakiem a pl. Kilińskiego w celu umożliwienia ruchu tramwajów – mówi Renata Karolewska, pełnomocnik ds. komunikacji społecznej UMZ. Opracowanie ma również określac koszty tych robót.
Miasto będzie poszukiwać źródeł dofinansowania – Bardzo orientacyjny koszt wykonania remontu na całym tym odcinku wynosi od ok. 6 do ok. 10 mln zł brutto – szacuje nasza rozmówczyni. Zaznacza przy tym, że przed wydaniem opinii specjalistów z zakresu infrastruktury tramwajowej nie jest możliwe dokładniejsze określenie zakresu inwestycji.
UMZ chciałby przy tym, by prace na obu odcinkach – od Helenówka do Kuraka i od Kuraka do pętli – odbywały się równolegle. Być może również roboty na drugim z fragmentów będą dofinansowane ze źródeł zewnętrznych. – Czekamy na opracowanie, aby wiedzieć, o jakie dofinansowanie wnioskować – mówi bowiem Renata Karolewska. Dodaje, że planowane jest ogłoszenie postępowania przetargowego, które wyłoniłoby jednego wykonawcę remontu obu odcinków.