Czy istnieje szansa na ocalenie choć części trasy linii 46? Być może pomysłem na wznowienie komunikacji jest skrócenie połączenia do Proboszczewic, osiedla leżącego na północnym zachodzie Zgierza. Lokalny samorząd planuje wystąpić o środki na remont torowiska wewnątrz miasta.
Sytuacja dotycząca komunikacji na linii Łódź – Zgierz – Ozorków zdaje się normować. Nie oznacza to bynajmniej wznowienia przewozów po nieczynnym torowisku linii 46, co jest zresztą obecnie niemożliwe z uwagi na
opisywaną już na naszych łamach kradzież sieci trakcyjnej na terenie gminy Zgierz. Połączenie zastępcze w formie autobusowej linii Z46 biegnącej z Ozorkowa na przedmieścia Łodzi
funkcjonuje stabilnie – wbrew obawom mieszkańców i części stowarzyszeń obecnie raczej nie ma groźby jego zawieszenia.
Pat w rozmowach międzygminnych wymusza poszukiwania innych rozwiązańNiemal pięć miesięcy po zawieszeniu ruchu tramwajowego niezmiennie aktualne pozostaje tymczasem pytanie o przyszłość tego środka transportu na linii podmiejskiej. Dotychczasowe regularne spotkania wszystkich gmin, przez teren których przebiega tor, a także Łodzi, nie przyniosły żadnego konkretnego rozwiązania. Pat organizacyjno-finansowy może okazać się więc całkowicie nie do przeskoczenia.
Według aktualnych deklaracji z planów prowadzenia komunikacji tramwajowej na swoim terenie nie zrezygnował Zgierz. Wobec braku znaczących postępów w rozmowach międzygminnych graniczące z Łodzią miasto satelickie rozważa inne rozwiązania pozwalające na utrzymanie komunikacji choćby na części trasy linii 46. Jednym z możliwych scenariuszy jest remont infrastruktury torowo-sieciowej od granicy z Łodzią do osiedla Proboszczewice.
Zgierz chce pracować nad wnioskiem o dotację na remont swojej części trasy – Prezydent miasta podjął decyzję, że na pewno będziemy pracować nad przystąpieniem do aplikowania o środki [unijne] na remontowanie na początek zgierskiego odcinka, przynajmniej do Proboszczewic – powiedział niedawno wiceprezydent Zgierza Bohdan Bączak na antenie lokalnej Telewizji Centrum Zgierz. Wariant utrzymywania przewozów jedynie na terenie Zgierza wymuszałby przy tym albo zakup i późniejszą eksploatację taboru dwukierunkowego (lub zawarcie odpowiedniego porozumienia z MPK-Łódź, które dysponuje pewną liczbą takich wozów), albo budowę nowej pętli. Tę jednak trudno byłoby zmieścić w proboszczewickiej przestrzeni.
Proboszczewice są wysuniętą na północny zachód częścią Zgierza przyłączoną do niego w 1988 r. Komunikacja tramwajowa stanowiła do lutego tego roku praktycznie jedyny środek transportu pozwalający dostać się stamtąd tak do Zgierza, jak i do centrum Łodzi. Obecnie poza linią Z46 osiedle obsługiwane jest przez
nową linię autobusową 10. Jej częstotliwość jest jednak niska, zwłaszcza w porównaniu do kursującego raz na pół godziny autobusu zastępczego.