Władze Łodzi zapewniły, że proponowały podmiejskim gminom dalszą obsługę komunikacji zastępczej w zamian za niekursujący tramwaj do Ozorkowa. Zaprzecza temu zgierski organizator komunikacji miejskiej. Twierdzi on, że to łódzki samorząd wymusił przekazanie trasy zgierskiej spółce Markab, bo łódzkiemu przedsiębiorstwu brakuje kierowców.
W lutym tego roku po czterech latach funkcjonowania zlikwidowana została zastępcza linia autobusowa Z46 organizowana przez Urząd Miasta Łodzi w zamian za nieczynną od 2018 r. linię tramwajową 46. W zamian za nią na bazie istniejącej wcześniej zgierskiej linii 10 utworzone zostało organizowane przez Zgierz połączenie obsługiwane nie przez łódzkie MPK, a przez zgierską spółkę Markab. Okoliczności wprowadzenia zmian są relacjonowane przez samorządy w diametralnie różny sposób.
Zupełnie przeciwstawne relacje samorządów
Zarząd Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi twierdził bowiem, że miasto proponowało swoim dotychczasowym partnerom, a więc miastu Zgierz, gminie wiejskiej Zgierz, gminie wiejskiej Ozorków oraz miastu Ozorków, dalszą współpracę. Podłódzkie samorządy miały jednak zdecydować się na powierzenie obsługi połączeń Markabowi i samodzielną organizację kursów z uwagi na niższy koszt świadczonych usług. Z tą wersją zdecydowanie nie zgadzają się władze Zgierza.
– W trakcie spotkania, które odbyło się z prezydent Łodzi Hanną Zdanowską, to ZDiT zabiegał o oddanie przejazdów Markabowi w związku z brakiem kierowców, a tym samym niemożnością obsłużenia linii – mówi Anna Warda-Walczyk, inspektor w Miejskich Usługach Komunikacyjnych Zgierz. Stolica agomeracji miała też poinformować mniejsze samorządy, że zamierza zlikwidować istniejące połączenia podmiejskie. Strony inaczej widzą też kwestie stawek oczekiwanych przez przewoźników za każdy wykonany wozokilometr.
Autobusy Markabu, ale tramwaje – łódzkiego MPK
– Różnice pomiędzy MPK a Markabem są minimalne – podkreśla nasza rozmówczyni. Tym samym wskazuje, że to nie cena usługi była kluczowa przy podejmowaniu decyzji o zmianie operatora. Podkreśla także, że nowe – niższe – częstotliwości kursowania autobusu do Ozorkowa są wynikiem osiągniętego porozumienia pomiędzy gminami finansującymi kursy, a nie jednostronną decyzją miasta.
Anna Warda-Walczyk podkreśla też, że Zgierz podejmuje cały czas działania mające poprawić jakość komunikacji zbiorowej. – Zanim uruchomiona została linia 10 ze Zgierza do Ozorkowa, rozpoczęła się obsługa tramwajowej linii 6 ze Zgierza do Łodzi – przypomina. Tę trasę obsługuje MPK-Łódź.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.