Pierwszy krok do przywrócenia komunikacji tramwajowej w Zgierzu. Samorząd prowadzi przetarg na przebudowę trasy tramwajowej od granicy Łodzi do węzła Kurak, czyli na wspólnym odcinku linii 45 i 46. Zamówienie miałoby zostać wykonane do końca września 2020 r.
Przedmiotem zamówienia jest przebudowa trasy tramwajowej na odcinku od granicy miasta Łodzi (rejonu pętli Helenówek) do węzła rozjazdowego Kurak (skrzyżowanie Łódzkiej i 1 Maja). Inwestycja jest prowadzona w trybie zaprojektuj i wybuduj.
Torowisko tramwajowe jest dwutorowe, wydzielone z jezdni i poprowadzone po zachodniej stronie drogi krajowej nr 91. Część infrastruktury – przede wszystkim elementy sieci trakcyjnej – została rozebrana i zutylizowana z uwagi na zagrożenie kradzieżą. Trasa nadaje się w całości do przebudowy.
Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie dokumentacji projektowej, uzyskanie wszelkich zgód i pozwoleń, a później przeprowadzenie prac. Trasa ma zostać przebudowane w całości na odcinku ok. 2 km. Na większości przewidziano torowisko z wykorzystaniem płyt torowych. W całości wykonana zostanie nowa sieć trakcyjna. Materiał rozbiórkowy będzie stanowić własność wykonawcy – z wyjątkiem szyn. Przebudowanych ma zostać pięć peronów przystankowych. Założono pozostawienie przystanków Chełmy, Adelamówek i Kurak w dotychczasowych lokalizacjach, z wydłużeniem i poszerzeniem do szerokości min. 2,5 m. Ustawione zostaną tablice systemu informacji pasażerskiej.
Termin składania ofert mija 19 września. O wyborze zdecydują cena (60%), okres gwarancji (15%), wysokość kar umownych (15%), zatrudnienie min. jednej osoby niepełnosprawnej lub bezrobotnej (10%). Zamówienie jest planowane do realizacji w terminie do końca września 2020 r. Prace nie obejmą ok. 150-metrowego odcinka torowiska w złym stanie technicznym między pętlą Helenówek a Zgierzem. Odcinek ten ma zostać przebudowany przez Łódź w ramach przebudowy zajezdni Helenówek, dla której trwają prace projektowe.
Ruch tramwajowy do Zgierza i Ozorkowa
pozostaje wstrzymany od I kwartału 2018 r. Miasto przygotowuje się też
do prac na odcinku od Kuraka do pl. Kilińskiego. Dopiero ich wykonanie umożliwi wznowienie ruchu na linii 45.