fot. Jakub Pietrasiak, lic. CC BY-SA 4.0Autobus miejski w Zgierzu
Przez pół roku władze Zgierza i Łodzi nie wypracowały rozwiązań dotyczących przywrócenia zawieszonej komunikacji nocnej. Władze Zgierza zapewniają, że analizy w tej sprawie trwają. Satelickie miasto pozostaje jednak największym ośrodkiem pozbawionym komunikacji nocnej do stolicy aglomeracji.
Na początku tego roku istotnie zmieniła się sytuacja komunikacyjna mieszkańców Zgierza. Co prawda niedługo wcześniej po przeszło trzyletniej przerwie do miasta znów zaczęły docierać tramwaje z Łodzi, ale jednocześnie zrezygnowano z utrzymywania komunikacji nocnej ze stolicą aglomeracji. Samorząd zapowiedział wówczas rozpoczęcie rozmów z Urzędem Miasta Łodzi, które miałyby doprowadzić do wypracowania nowych rozwiązań w tym zakresie.
Samorządy wciąż bez nowego porozumienia
Faktu prowadzenia takich rozmów nie potwierdził natomiast Zarząd Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi. Po pół roku od likwidacji całodobowej linii Z46 wciąż nie ma zresztą jakichkolwiek konkretów dotyczących ewentualnego przywrócenia połączenia nocnego. – Prowadzimy w tej sprawie analizy – powiedziała nam jedynie Anna Warda-Walczyk z Miejskich Usług Komunikacyjnych w Zgierzu, organu samorządu odpowiedzialnego m.in. za funkcjonowanie komunikacji miejskiej.
Międzygminna komunikacja nocna była utrzymywana od dziesięcioleci. Realizowana była zarówno tramwajami – do 2001 r. linia 101, od 2012 do 2018 r. linia 46 – jak i autobusami – w latach 2001 – 2012 linia 45bus i 46bus a od 2018 do 2022 r. – Z46. W ostatnim okresie organizatorem przewozów było miasto Łódź, które zlecało je spółce MPK na mocy porozumienia między samorządami.
Największe miasto aglomeracji bez połączeń nocnych
Satelicki Zgierz jest obecnie największą miejscowością aglomeracji łódzkiej, do której nie docierają autobusy nocne ze stolicy regionu. Do znacznie mniejszych Andrespola czy Aleksandrowa Łódzkiego dotrzeć można każdej nocy. Do większych Pabianic i mniejszego Konstantynowa autobusy docierają natomiast wyłącznie w weekendy. Dawniej w wybrane noce obsługę komunikacyjną miał zapewniony również Lutomiersk, a do początku tego roku całodobowo kursowały autobusy do Ozorkowa.
Również Ozorków miał plan odtworzenia zawieszonej w lutym komunikacji nocnej. Przewozy miałyby jednak funkcjonować nie w ramach komunikacji miejskiej, a regionalnej dzięki dotacji z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Także i w tym przypadku zamiary nie doczekały się jednak realizacji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.