Choć od otwarcia ofert w ogłoszonym przez Miejskie Usługi Komunikacyjne przetargu minęło już półtora miesiąca, wciąż nie wiadomo, kto otrzyma spore zamówienie. Stawka jest wysoka – ok. 100 mln zł brutto za dziesięcioletnią obsługę.
Ogłoszony na początku roku
przetarg na obsługę zgierskiej komunikacji miejskiej to jedno z budzących najwięcej emocji zamówień sektora transportu zbiorowego w regionie łódzkim. Miasto Zgierz jest jedynie współwłaścicielem – i to z mniejszościowym pakietem udziałów – dotychczasowego przewoźnika, spółki Markab. Przewozi ona zgierzan na mocy umowy zawartej w trybie bezprzetargowym przed dwudziestu laty.
Zgodnie z nowymi przepisami Miejskie Usługi Komunikacyjne musiały więc wybrać nowy podmiot obsługujący transport zbiorowy. Postępowanie ma szanse zmienić wart ok. 10 mln zł rocznie zgierski rynek, więc – choć swoje oferty złożyły tylko dwa przedsiębiorstwa – budziło od początku spore zainteresowanie obserwatorów. W związku z wieloma wątpliwościami oferentów konieczne było przesunięcie terminu składania ofert o dwa tygodnie. Teraz opóźnia się wyłonienie zwycięzcy – choć koperty otwarto już 18 lutego, Miejskie Usługi Komunikacyjne – miejski organizator – wciąż nie podjęły ostatecznej decyzji.
Tańszy okaże się zwycięzcą?Zdecydowanie tańszą niż dotychczasowy przewoźnik ofertę złożyła prywatna firma Kris-Tour abc sp. z o.o. z Lodzi. Jej propozycja była na tyle korzystna,
że nie wszyscy potrafili utrzymać nerwy na wodzy, ale jej właściciel jeszcze przez jakiś czas nie będzie mógł być pewny zwycięstwa. – Postępowanie nie zostało jeszcze zakończone. Oferty poddawane są wciąż starannej weryfikacji – mówi Paweł Marczewski, starszy referent ds. obsługi prawnej w MUK. – Zakończenie postępowania jest prawdopodobnie kwestią najbliższych tygodni – dodaje.
Kris-Tour liczy na dotację 4,85 zł do każdego wozokilometra. – ZPK Markab zaproponował natomiast cenę jednostkową na poziomie 6,48 zł za wzkm – informuje Paweł Marczewski. Cena jest głównym kryterium wyboru wykonawcy, więc wydaje się, że jeśli urzędnicy nie znajdą błędów formalnych w ofercie łodzian, prywatne przedsiębiorstwo przetarg wygra. Jeśli tak się stanie, będzie to największe zamówienie w historii przedsiębiorstwa.
Autokary, hipermarkety i... sieć linii miejskich?Nie oznacza to jednak, że prywatnemu przewoźnikowi brak doświadczenia. Na rynku transportu autobusowego w regionie łódzkim Kris-Tour jest znany od 1997 roku. Dotychczas specjalizował się przede wszystkim w wynajmie autokarów i w obsłudze linii bezpłatnych na zlecenie hipermarketów. Obsługiwał większość łódzkich centrów handlowych – do dziś kursuje na trasach do czterech z nich, w tym do największego w Polsce obiektu tego typu – Manufaktury. Autobusy KT jeździły też w oddziałach firmy w Poznaniu i Warszawie. Od 2010 roku przewoźnik obsługuje też połączenia do częstochowskiego Tesco.
Od trzech lat firma kursuje też na przejętych od PKS Łódź liniach uruchamianych na zlecenie podłódzkiej gminy Andrespol. Co ciekawe, w 2008 roku zdarzyło się, że Kris-Tour obsługiwał trasę funkcjonującą w ramach sieci zgierskiego MUK. Spółka obsłużyła wtedy na zlecenie Międzygminnej Komunikacji Tramwajowej – dziś w stanie likwidacji – komunikację zastępczą za zawieszoną na kilka dni linię tramwajową 46 z Łodzi do Ozorkowa.