Samorząd Zgierza ma otrzymać dodatkowe ok. 11 mln zł z budżetu regionalnego i centralnego, co pozwoli rozstrzygnąć przetarg na remont nieczynnej linii tramwajowej. Jak zapowiada miasto, infrastruktura ma być gotowa na koniec przyszłego roku. Druga po pabianickiej odnoga sieci łódzkich linii podmiejskich zostanie więc najprawdopodobniej uratowana przed likwidacją.
W Zgierzu
trwa postępowanie dotyczące wyboru wykonawcy modernizacji torowiska tramwajowego pomiędzy Helenówkiem (punktem na granicy z Łodzią) a pętlą Plac Kilińskiego. Złożone oferty – co nie jest zresztą w kontekście aktualnej sytuacji rynkowej zaskoczeniem – znacznie przekraczają zakładany przez miasto budżet. Jest duża szansa, że mimo to przetarg zostanie rozstrzygnięty, a inwestycja będzie przeprowadzona zgodnie z planem.
Znalazło się brakujące 11 milionów
– Jest deklaracja Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego dotycząca przekazania dodatkowej pomocy finansowej dla Zgierza na rzecz przywrócenia połączenia tramwajowego z Łodzią – powiedziała nam Renata Karolewska, kierownik ds. mediów i komunikacji społecznej w Urzędzie Miasta Zgierza. O pieniądzach na remont trasy zapewnić mieli 10 października Waldemar Buda, sekretarz stanu w MIR, oraz Andrzej Górczyński, członek Zarządu Województwa Łódzkiego. – Miasto dostanie brakujące środki na remont linii tramwajowej na odcinku Helenówek – Kurak [
węzeł rozjazdowy nieczynnych linii zgierskiej i ozorkowskiej] – wskazuje nasza rozmówczyni.
Orzedstawicielka lokalnych władz podkreśla, że miasto zdawało sobie sprawę z możliwości złożenia przez potencjalnych wykonawców ofert wyższych, niż zakładano na etapie przygotowywania wniosku o dofinansowanie inwestycji ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego. Prezydent Zgierza Przemysław Staniszewski jeszcze przed otwarciem ofert rozpoczął więc negocjacje z ministerstwem i samorządem wojewódzkim. – Zgodnie z przewidywaniami najtańszy wykonawca złożył ofertę przekraczającą kwotę zakładaną w przetargu o 11 mln zł – wylicza Renata Karolewska.
Województwo po raz kolejny wspiera inwestycje tramwajowe
– Porozumienie w sprawie uzupełnienia brakującej kwoty zostanie wkrótce formalnie podpisane – usłyszeliśmy w zgierskim magistracie. Samorząd zakłada, że termin zakończenia prac nie ulegnie zmianie. Inwestycja ma więc zostać przeprowadzona do końca 2020 r. Należy się zatem spodziewać, że na przełomie 2020 i 2021 r. przywrócone zostanie kursowanie tramwaju linii 45.
Przyznanie dodatkowych środków wojewóðzkich Zgierzowi jest zgodne z zapowiadaną przez marszałka Grzegorza Schreibera polityką wspierania inwestycji w tramwajowy transport aglomeracyjny. UMWŁ przekazał wcześniej fundusze także
miastu Pabianice i gminie Ksawerów. Na razie podobnych rozstrzygnięć nie ma natomiast w przypadku linii ozorkowskiej.