Czy po Zgierzu kursować będzie wahadłowy tramwaj z Helenówka bądź Kuraka do Proboszczewic? Taki scenariusz ma być alternatywą dla coraz mniej prawdopodobnego wariantu kompleksowej modernizacji linii 46 i przywrócenia dawnego układu połączeń. Prezydent Zgierza zapowiada rozmowy z łódzkim MPK, które pozwoliłyby wypracować szczegółowe rozwiązanie.
Znamy nieco więcej szczegółów dotyczących
anonsowanej konsepcji wznowienia ruchu na fragmencie tramwajowej linii 46 Łódź – Zgierz – Ozorków. Przypomnijmy, że wobec zahamowania rozmów pomiędzy wszystkimi gminami leżącymi wzdłuż nieczynnej trasy, Zgierz chciałby przywrócić przejezdność swojego odcinka i prowadzić przewozy w relacji do osiedla Proboszczewice. Pozwoliłoby to obsłużyć tramwajem ścisłe centrum miasta i wysuniętą na północ dzielnicę, która nabiera także znaczenia jako strefa przemysłowa.
Pętli na Proboszczewicach nie będzie – To rozwiązanie alternatywne. Chcemy je wprowadzić, jeśli rzeczywiście nie dojdzie do powstania możliwości pozyskania środków na rozwój całej linii przebiegającej przez aglomerację do Ozorkowa – podkreśla Przemysław Staniszewski, prezydent Zgierza. – Wówczas przewidujemy modernizację pewnych odcinków trasy wraz z kablem zasilającym do granicy naszego miasta – stwierdził. Najprawdopodobniej mniejszy remont nie wiązałby się ze zmianą istniejącego układu torowego.
– Nie przewidujemy prac związanych z tworzeniem krańcówki [pętli] tramwajowej – stwierdził bowiem nasz rozmówca. – Można zastosować wagony dwukierunkowe – tłumaczy. Zapowiedział również szczegółowe rozmowy z przewoźnikiem (którym najpewniej pozostałoby łódzkie MPK), które określiłyby dokładne możliwości techniczne w tym zakresie.
Kraniec na Helenówku bądź Kuraku Co ciekawe, według aktualnej koncepcji pojazdy z dwiema kabinami miałyby nie wjeżdżać do Łodzi, a kursować jedynie po terenie Zgierza. Według słów Przemysława Staniszewskiego łączyłyby północną i południową granicę miasta, kursując pomiędzy Proboszczewicami (na styku z gminą Zgierz) a Helenówkiem (z Łodzią). Tam znajduje się pętla łódzkich tramwajów miejskich, podróżni mogliby więc przesiąść się na linie jadące bezpośrednio do centrum stolicy aglomeracji.
Innym rozważanym scenariuszem jest zakończenie wahadłowej trasy na przystanku Kurak jeszcze na terenie Zgierza. Trasa 46 łączy się tam z krótszą odnogą do pętli Zgierz – plac Kilińskiego, którą kierowane były tramwaje linii 45. Odcinek Kurak – Helenówek
ma być remontowany w ramach projektu przeznaczonego do dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego, co najpewniej pozwoli wznowić ruch do zgierskiej pętli.