Władze Zgierza wybrały wykonawcę opracowania energetycznego dotyczącego komunikacji tramwajowej. To pierwszy element inwestycji w odtworzenie ruchu na linii 45 Łódź – Zgierz. W dokumentacji przetargowej pojawia się także informacja o możliwości budowy pętli tramwajowej na osiedlu Proboszczewice, co umożliwiłoby reaktywację ruchu na części trasy 46 Łódź – Zgierz – Ozorków.
W zeszłym roku miasto Zgierz
otrzymało unijne dofinansowanie na remont linii tramwajowej na odcinku od granicy z Łodzią do węzła Kurak, gdzie rozgałęziają się trasy na pętlę przy zgierskim pl. Kilińskiego oraz do Ozorkowa. Prace mają pozwolić przynajmniej na przywrócenie ruchu na pierwszej z nich. W zeszłym miesiącu rozpoczął się proces kontraktowania poszczególnych robót – w pierwszym zamówieniu samorząd wybrał wykonawcę prac koncepcyjnych dotyczących branży energetycznej.
Nowa pętla tramwajowa na osiedlu Proboszczewice? – Konkurs na opracowanie bilansu energetycznego układu zasilania sieci trakcyjnej wraz z koncepcją budowy podstacji trakcyjnej dla potrzeb linii tramwajowej w Zgierzu odbył się 25 stycznia tego roku – potwierdza Renata Karolewska, pełnomocnik ds. komunikacji społecznej Urzędu Miasta Zgierza. – W wyznaczonym terminie wpłynęły dwie oferty – dodała. Prace wykona firma Sesto z Łodzi. Zaoferowała ona wykonanie zlecenia za kwotę 54 tys. 120 zł brutto.
Jak czytamy w dokumentacji zamówienia, „opracowanie powinno uwzględniać potrzeby komunikacyjne mieszkańców w stanie istniejącym oraz planistyczne potrzeby na przyszłość”. Dokumentacja ma dotyczyć trzech odcinków: od granicy z Łodzią do węzła Kurak, od rozjazdu do pętli przy pl. Kilińskiego oraz od rozjazdu do granicy miasta Zgierza. W kontekście przyszłości linii 46 bardzo ważny i ciekawy wydaje się zapis, że przy granicy Zgierza z gminą Zgierz zlokalizowana ma zostać „przyszła pętla Proboszczewice”.
Czy będzie potrzebna budowa nowej podstacji? „Opracowanie ma zawierać sformułowane wnioski dotyczące źródeł zasilania, tj. możliwości istniejącej podstacji Helenówek, określenia potrzeb w zakresie budowy i potencjalnej lokalizacji nowej podstacji trakcyjnej, w tym kontenerowej” – zapisano. Na zrealizowanie całej dokumentacji wykonawca ma 75 dni od dnia podpisania umowy.
Urząd Miasta Zgierza zapowiada, że niebawem ogłoszone zostaną kolejne postępowania związane z projektem tramwajowym, choć na razie nie będą one dotyczyć bezpośrednio samej linii, a innych elementów przedsięwzięcia. – Kolejnym krokiem w sprawie uruchomienia linii tramwajowej nr 45 będzie przetarg na inspektora nadzoru inwestorskiego oraz na projekt i budowę ścieżki rowerowej, systemów bike & ride oraz park & ride – mówi Renata Karolewska. Dodaje, że w przypadku linii tramwajowej kończącej się na pl. Kilińskiego „wąskim gardłem” jest odcinek Helenówek – Kurak. – I na ten remont są pieniądze – stwierdza.
Przyszłość linii 46 wciąż jest nieznanaChoć władze Zgierza w treści zamówienia na opracowanie energetyczne wskazują równiez na konieczność wzięcia pod uwagę także ruchu na linii wybiegającej ze Zgierza w kierunku Ozorkowa, przedstawicielka samorządu nie odpowiedziała wprost na nasze pytania odnoszące się do przyszłości linii 46. Wskazała jedynie, że kompetentne są w tej sprawie inne samorządy, przez teren których biegnie nieczynne od ponad roku torowisko: miasto i gmina Ozorków oraz gmina Zgierz.