W najbliższych dniach Zgierz zaaplikuje o środki RPO na trwający remont odcinka do pl. Kilińskiego. Miasto chce uzyskać dofinansowanie ok. 30 proc. kosztów przedsięwzięcia, ale liczy, że później uda się zdobyć kolejne pieniądze. Niedawno minęła 120. rocznica otwarcia trasy – wkrótce doczekać mamy się jej ponownego oddania do eksploatacji.
W Zgierzu trwają prace remontowe na dwóch odcinkach sieci tramwajowej: od granicy Łodzi do węzła Kurak (wspólny dla linii 45 do pl. Kilińskiego i 46 do Ozorkowa) oraz od Kuraka do pl. Kilińskiego (tam kursowały wyłącznie tramwaje linii 45). Mają one doprowadzić do wznowienia przewozów na krótszej z odnóg. Inwestycja dotycząca pierwszego ze wspomnianych fragmentów
jest dotowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Miasto zapowiada, że w najbliższych dniach złoży wniosek o dofinansowanie drugiego z przedsięwzięć, które póki co realizowane jest w oparciu o środki własne.
Kończą się ostatnie prace nad wnioskiem w ramach RPO – Planujemy złożyć wniosek w trybie pozakonkursowym w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych RPO na lata 2014 – 2020 – mówi Renata Karolewska z Urzędu Miejskiego w Zgierzu. Ukazało się już tzw. wezwanie do złożenia wniosku, zgodnie z którym samorząd musi przekazać go do 1 lutego tego roku. – W chwili obecnej finalizujemy sporządzenie i kompletowanie dokumentacji aplikacyjnej – usłyszeliśmy w magistracie.
Zgodnie ze wspomnianym wezwaniem Zgierz może ubiegać się o dofinansowanie w maksymalnej wysokości niespełna 3 mln 619 tys. zł. – Stanowi to ok. 31 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji – mówi przedstawicielka Urzędu Miejskiego. Nasza rozmówczyni zaznacza przy tym, że jeśli zostałyby uwolnione jakiekolwiek środki przeznaczone w ramach RPO na transport niskoemisyjny, samorząd będzie ubiegał się o zwiększenie wielkości dotacji.
120 lat od otwarcia, trzy lata od zamknięcia Połączenie tramwajowe Łodzi ze Zgierzem funkcjonuje od 120 lat – zainaugurowano je 19 stycznia 1901 r. Przez szereg lat, podobnie jak pozostałe linie podmiejskie, trasa była wydzielona strukturalnie z sieci połączeń miejskich i funkcjonowała w ramach przedsiębiorstwa Łódzkie Wąskotorowe Elektryczne Koleje Dojazdowe. Po II wojnie światowej obsługę komunikacji międzygminnej przejęło MPK, które w latach 90. XX w. zostało ponownie podzielone, a na linię 45 wyjechały tramwaje nieistniejącej już dziś spółki MKT.
Później obsługę ponownie przejęło MPK, a w 2018 r. na wniosek tego przewoźnika linia zgierska została wyłączona z eksploatacji z uwagi na zły stan techniczny torów i sieci trakcyjnej. Aktualnie do Zgierza dojechać można autobusem zastępczym Z45. Na tej linii kursują pojazdy prywatnej firmy BP Tour, która została podwykonawcą łódzkiego MPK.