Nowy rok przyniósł istotne ograniczenia w komunikacji pomiędzy Zgierzem a miejscowościami ościennymi. Najważniejszym z nich jest zmniejszenie liczby kursów tramwajowej linii 45 do Łodzi. Negatywne skutki redukcji odczują także łodzianie, którzy tracą część połączeń z Bałut na kampus uniwersytetu.
W grudniu zgierski organizator komunikacji miejskiej, Miejskie Usługi Komunikacyjne, poinformował o zmianach w rozkładzie jazdy tramwajowej linii 45. Na podstawie porozumienia międzygminnego uruchamia ją miasto Łódź, które zapewnia przewozy zarówno na swojej, jak i na zgierskiej części trasy. Połączenie
spina zgierski pl. Kilińskiego ze stolicą aglomeracji, na terenie której dowozi m.in. na dzielnicę Bałuty, do północnej części Śródmieścia oraz w rejon kampusu Uniwersytetu Łódzkiego.
Rzadziej poza szczytem i w dni wolne
Wraz z początkiem 2025 r. istotnie obniżona została częstotliwość kursów poza godzinami szczytu. O ile w dni robocze rankiem i popołudniu zachowano 15-minutowy takt, w tzw. międzyszczycie odjazdy będą realizowane tylko raz na pół godziny. Wieczorami tramwaj ma pojawiać się na przystankach raz na 40 minut, a w niedzielne poranki międzymiastowym połączeniem pojedziemy zaledwie raz na godzinę.
– Zmiana rozkładu jazdy linii 45 jest wprowadzana na wniosek Zgierza – twierdzi Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi. Ma ona wynikać z przedstawionych przez podłódzkie miasto deklaracji finansowych. Dodajmy, że to pierwsze tak poważne cięcia od chwili wznowienia obsługi linii zgierskiej po jej remoncie zakończonym w grudniu 2021 r.
Linia 45 ma znaczenie nie tylko dla dojazdów do Łodzi, ale też w transporcie wewnętrznym. Komunikuje bowiem północ miasta, w tym duże blokowiska dzielnicy Bałuty, z kampusem Uniwersytetu Łódzkiego, ul. Pomorską z kilkoma liceami ogólnokształcącymi czy rejonem zajezdni Telefoniczna. Po redukcji liczby kursów międzygminnych stolica aglomeracji nie zamierza jednak uzupełniać oferty poprzez otwarcie skróconego wariantu miejskiego czy utworzenie nowej linii o częściowo pokrywającym się przebiegu. – Zarówno na Helenówku [pogranicze Łodzi i Zgierza], jak i na ul. Pomorskiej mamy wiele innych linii, które zapewniają podstawową obsługę na tych trasach. Nie są więc wymagane dodatkowe połączenia – ocenia nasz rozmówca. Przypomnijmy, że 45 jest aktualnie jedyną linią korzystającą z krótkiego odcinka ul. Zgierskiej od węzła Dolna do ul. Limanowskiego. Żadne inne połączenie nie funkcjonuje także pomiędzy placami Kościelnym i Wolności.
Nie kursują podmiejskie autobusy do Strykowa
Równocześnie ze zmianami na linii tramwajowej Zgierz zawiesił też funkcjonowanie międzygminnej linii autobusowej 2bis organizowanej przez MUK na podstawie umów z gminami Aleksandrów Łódzki i wiejską Zgierz. Autobusy dowoziły dotychczas z Aleksandrowa, Zgierza i kilku mniejszych miejscowości do strefy przemysłowej w Strykowie. Miasto tłumaczy swoją decyzję brakiem wystarczającej partycypacji finansowej ze strony pozostałych samorządów.