Zielona Góra chce mieć... drugie centrum przesiadkowe, tym razem integrujące podmiejski transport autobusowy oraz kolej. Nowy dworzec dla autobusów ma znaleźć swoje miejsce niedaleko obecnego dworca, w starych obiektach magazynowych. Środki na realizację inwestycji mają pochodzić z FEnIKS-a, a nowe centrum przesiadkowe ma być elementem Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Lubuskiego Trójmiasta.
Zielona Góra właśnie zaprezentowała koncepcję nowego centrum przesiadkowego, które ma integrować ruch autobusów dalekobieżnych oraz połączenia kolejowe. Przypomnijmy, że do tej pory
miasto zbudowało już jedno centrum przesiadkowe, ale dedykowane tylko komunikacji miejskiej. Zostało ono zlokalizowane w pobliżu peronu numer trzy zielonogórskiej stacji oraz wiaduktu w ciągu ulicy Sulechowskiej.
Nowy dworzec autobusowy za 65 mln złotych
Drugi węzeł ma powstać 400 metrów dalej, na wysokości obecnego dworca autobusowego, ale po drugiej stronie ulicy Dworcowej , w dawnym zabudowaniach magazynowych, obecnie wykorzystywanych przez firmy kurierskie.
– To będzie inwestycja pilotowana przez miasto w ramach projektu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Lubuskiego Trójmiasta – mówi wiceprezydent Zielonej Góry, Krzysztof Kaliszuk – Unia Europejska pokryje 85 proc. kosztów. Całość, wraz z przebudową infrastruktury kolejowej i dróg, kosztować będzie około 65 mln zł. Podziemny tunel połączy centrum z peronami i wyprowadzi podróżnych na drugą stronę torów – dodaje wiceprezydent południowej stolicy województwa lubuskiego.
Budynki magazynowe, które mają zmienić się w nowe centrum przesiadkowe - fot. google maps
Kolej po środki unijneO całym projekcie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Lubuskiego Trójmiasta (SKALT) więce
j pisaliśmy w tym miejscu. Jest to obszerny projekt, podzielony na etapy, w ramach którego mają powstać nowe przystanki kolejowe
(a już istniejące mają przejść remont) na odcinku od Nowej Soli do Sulechowa oraz od Zielonej Góry do Nowogrodu Bobrzańskiego. W dalszych planach jest również budowa krótkiego, przelotowego odcinka linii kolejowej prowadzącej przez lotnisko w Babimoście do stacji Babimost.
Poza częścią kolejową projekt obejmuje także budowę węzłów i centrów przesiadkowych na terenie Zielonej Góry, Sulechowa oraz Nowogrodu Bobrzańskiego, w tym także opisywanego właśnie nowego dworca autobusowego w Zielonej Górze. Poza tym węzły przesiadkowe powstaną także przy zielonogórskich przystankach w Starym i Nowym Kisielinie oraz w Przylepie.
Samorządy skupione w stowarzyszeniu Lubuskie Trójmiasto chcą sfinansować projekt SKALT-u dzięki środkom europejskim z programu FEnIKS. Jeśli uda się pozyskać fundusze unijne, to realizacja pierwszej fazy SKALT (w tym także nowego dworca autobusowego w Zielonej Górze), miałaby być możliwa w latach 2025-2027.
Zatoki autobusowe i poczekalnia
Jak czytamy w opisie przedstawionym przez miasto, w ramach centrum przesiadkowego ma powstać 10 zatok dla autobusów oraz poczekalnia dla pasażerów. Od strony ulicy Dworcowej zostanie zburzona południowa ściana obecnego budynku magazynowego, która zostanie zastąpiona „lekką konstrukcją stalową z dachem w formie świetlików. Zgodnie z wizualizacjami nowa część budynku będzie przykryciem wjazdu i wejścia do nowego tunelu pod torami, który poprowadzi na perony kolejowe oraz na drugą stronę torów.
„Z boku budynku usytuowano przejście na perony. W tym celu zostanie wybudowany tunel pod torami. Będzie się można do niego dostać korzystając ze schodów, windy lub specjalnej pochylni z zadaszonym wjazdem przystosowanym dla osób na wózkach oraz rowerzystów. Tunel będzie prowadził na sąsiednie perony oraz na drugą stronę torów - wyjście z niego znajdzie się na terenie dzisiejszego Zastalu. Zadaszonymi peronami będzie można przejść na dworzec PKP” – czytamy w opisie inwestycji.
Przebudowa układu drogowego
Obecny układ drogowy tej części ulicy Dworcowej sprawia, że bardzo trudno jest poruszać się tutaj autobusom podmiejskim, które muszą kluczyć, żeby wjechać i wyjechać z obecnego dworca autobusowego. Samorząd deklaruje więc, że realizacja węzła przesiadkowego ma pociągnąć ze sobą także przebudowę układu drogowego. Obecne Rondo Klema Felchnerowskiego zostanie powiększone oraz przesunięte w stronę ulicy Ułańskiej.
Zgodnie z założeniami miasta, ruch przez nowy dworzec autobusowy będzie odbywał się jednokierunkowo. Autobusy będą wjeżdżały na dworzec od strony Dworcowej (bliżej dworca kolejowego), natomiast wyjazd z nowego centrum przesiadkowego nastąpi przez wspomniane wcześniej rondo. Co ciekawe, obecny hotel Pod Lwem ma zostać zburzony, a w jego miejsce pojawi się wjazd na już istniejący parking wzdłuż torów kolejowych
Mimo przebudowy układu drogowego, plac manewrowy na nowym dworcu wciąż będzie niewielki, tak więc będzie tam mogło zaparkować tylko kilka autobusów.
Toalety i poczekalnia
W dawnych budynkach magazynowych powstanie wspomniana już poczekalnia, biuro najmu autobusów oraz toalety i część socjalna dla pracowników centrum przesiadkowego. W piętrowym budynku ulokowane zostaną biura oraz miejsce socjalne dla kierowców.
Co ważne, miasto podkreśla, że magazyny zachowają swoją oryginalną formę i gabaryty. Są to budynki powstałe na przełomie XIX i XX wieku.
Bardzo niepełna integracja
Jak wspomniano na wstępie, ma to być drugie centrum przesiadkowe w rejonie dworca kolejowego w Zielonej Górze, tym razem ulokowane po jego zachodniej stronie. Rozproszenie dworców (kolejowego, autobusowego dalekobieżnego oraz miejskiego) sprawia, że trudno będzie mówić o dobrej integracji między wszystkimi gałęziami transportu publicznego, gdyż podróżni z nowego dworca autobusowego łatwo powinni dostać się na kolejowe perony, ale już znacznie dłużej zajmie im droga do centrum przesiadkowego obsługującego komunikację miejską.
Jak na razie nie wiemy, czy dworzec autobusowy zostanie w jakikolwiek sposób skomunikowany za pomocą miejskich linii, bowiem miasto nie wspomniało o tym w swoim komunikacie.