Do elektrycznych Ursusów wkrótce dołączą kolejne elektrobusy. Zielona Góra chce kupić minimum 8 krótkich z opcją na kolejne 6 pojazdów, a także 4 przegubowce. Zakupy zostały podzielone na dwa zadania, osobno dla długich i krótkich pojazdów.
Kilka tygodni temu pisaliśmy o testach
przegubowego Solarisa, który służył na miejskich liniach autobusowych w Zielonej Górze. Była to przymiarka przed planowanym przetargiem na autobusy elektryczne. Teraz w końcu został on ogłoszony. Podstawowe zamówienie opiewa na minimum 12 pojazdów, z czego 4 przegubowe, ale zamawiający może uruchomić opcje na krótkie autobusy i dokupić kolejnych 6 sztuk takich pojazdów. Wszystkie z nich mają być niskopodłogowe, a dostawy w obu zamówieniach zaplanowano w ciągu roku od podpisania poszczególnych umów. Czas na uruchomienie opcji to 250 dni od dnia podpisania umowy na mniejsze autobusy.
Kontynuacja krótszych zakupówPo Zielonej Górze jeździ już ponad 40 elektrycznych autobusów, które
dostarczył Ursus Bus. Firma nie zrealizowała jednak pełnego zamówienia i
ostatecznie upadła. O problemach w dostawie ostatnich sztuk autobusów do MZK Zielona Góra pisaliśmy
tutaj. Stolica województwa lubuskiego była w awangardzie zakupu elektryków na tak dużą skalę. Teraz przyszedł czas na kontynuację zakupów krótkich pojazdów, natomiast elektryczne przegubowce będą zupełną nowością w mieście.
Krótkie autobusy muszą być fabrycznie nowe i wytrzymać eksploatację 80 tysięcy kilometrów rocznie przez okres minimum 20 lat. Długość pojazdów określono w przedziale 11,5 - 12,5 metra. Autobusy mają mieć dwie osie i zabierać na pokład minimum 80 osób, z czego minimum 30 na miejscach siedzących, a 10 z tych miejsc ma być dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Przewidziano miejsca dla wózków, rowerów, a także automatu biletowego. Preferowany układ drzwi to 2:2:2.
Moc silnika bądź silników musi wynosić minimum 160 kW. Autobusy mają mieć możliwość ładowania zarówno wolnego, jak i szybkiego poprzez pantograf. Zamawiający wymaga, aby pojazdy można było ładować z istniejących na terenie Zielonej Góry ładowarek wyprodukowanych przez
Ekoenergetykę. Pojazdy mają pokonywać minimum 70 kilometrów na jednym ładowaniu
W autobusach przewidziano montaż klimatyzacji oraz ogrzewania, niezależnie dla przestrzeni pasażerskiej oraz dla kabiny kierowcy. Ogrzewanie za pomocą kotła grzewczego. Kierowca ma mieć oddzieloną od reszty, zamkniętą kabinę. Autobusy mają też mieć wejścia USB do ładowania urządzeń mobilnych, zarówno w kabinie kierowcy jak i w przestrzeni dla pasażerów.
Elektrobusy mają też mieć tablice informacyjne, wewnątrz pojazdu, które będą służyły informacji wewnątrz i zewnątrz autobusu. Co ciekawe wymagający wymaga także montażu systemu automatycznego zliczania pasażerów w każdym pojeździe, a także kasowników. W autobusach ma się znaleźć także automatyczny defibrylator AED. Przewidziano także monitoring oraz Wi-Fi
Przegubowe nowościTutaj podobnie jak w przypadku krótszych pojazdów zamawiający wymaga dostarczenia zupełnie nowych pojazdów, a długość oszacowano między 17,5 metra, a 18,5 metra. Przewidziano także 3 osie, a preferowany układ drzwi to 2:2:2:2. Przegubowce mają zabierać na pokład minimum 120 pasażerów z czego co najmniej 40 na miejscach siedzących. Podobnie jak w przypadku krótkich pojazdów zaplanowano całkowicie niską podłogę, a także miejsca dla wózków i rowerów.
Silnik lub silniki mają mieć łączną moc o wartości minimum 240 kW. W przypadku zasięgu i sposobu ładowania specyfikacja jest identyczna jak w krótszych pojazdach i wynosi odpowiednio 70 kilometrów na jednym ładowaniu, a także możliwość ładowania z wtyczki i pantografu.
Specyfikacja przegubowców jest bardzo podobna do krótszych autobusów i tak kabina kierowcy będzie zabudowana, a przegubowce będą wyposażone we wszystkie systemy identycznie jak krótsze elektrobusy. Znajdą się w nich więc klimatyzacja, ogrzewanie, monitoring czy Wi-Fi. Różnicą jest liczba automatów biletowych, bo w przegubowcach będą dwa takie urządzenia. Długie elektryki także będą automatycznie zliczać pasażerów i mieć kasowniki, a także defibrylator AED. W krótszych pojazdach ma być zamontowanych 10 kamer, a w dłuższych 13.
Otwarcie ofert zaplanowano na koniec styczniaW przetargu na krótsze pojazdy oferty można składać do 26 stycznia 2022 roku, a w przetargu na przegubowce do 28 stycznia 2022 roku. W przypadku krótszych elektryków o wyborze zdecyduje cena brutto - 60%, gwarancja - 15%, zużycie energii elektrycznej autobusu - 15% oraz warunki techniczne - 10%. Przy przetargu na przegubowce zamawiający określił identyczne kryteria co w przypadku krótszych pojazdów.
Oba zakupy są dofinansowane z
funduszy europejskich.