Miejski przewoźnik z Zielonej Góry ma już pierwszego elektrycznego Karsana. Minibus ruszy na trasy w grudniu tego roku i pojedzie na nowej linii nr 101. Dzięki niej dostęp do komunikacji miejskiej zyskają mieszkańcy kolejnej części osiedla Słowackiego. Miasto zapowiada też lepszą ofertę na linii nr 12.
Do zajezdni MZK Zielona Góra dotarł właśnie pierwszy z trzech
minibusów elektrycznych Karsan, które zakupiono w ubiegłym roku. Jest to identyczny pojazd jak ten, który od kilku miesięcy służy już w Gdańsku, gdzie kursuje po ulicach Starego Miasta. Zakup Karsanów jest ściśle związany z oddaniem do użytku nowego parkingu przy zielonogórskiej Palmiarni, który ma spełniać rolę węzła przesiadkowego i to pomimo tego, że został ulokowany… w środku Zielonej Góry.
Autobusy wjadą na ciasne uliczki
W pierwotnym zamyśle władz miasta autobusy miały posłużyć do uruchomienia nowej linii łączącej nowy wielopoziomowy parking z zielonogórskim deptakiem, pomimo, że odległość między oboma lokalizacjami jest raczej symboliczna (wynosi około 650 metrów). Pomysł spotkał się ówcześnie ze sporą krytyką mieszkańców, jednak teraz władze miasta zmieniły pierwotną koncepcję a w ramach nowej linii, nr 101, minibusy pojadą dalej i połączą parking przy palmiarni z osiedlem Słowackiego oraz ulicami Morelową i Stromą (na obie z nich do tej pory nie docierała komunikacja miejska).
– Na osiedlu Słowackiego oraz ulicach Stromej i Morelowej mieszka dużo starszych osób, prosiły nas one o połączenie, które ułatwi im życie – mówi Robert Karwacki, prezes MZK Zielona Góra i dodaje – Nie ma co ukrywać, w tej części miasta jest mocno pod górkę i sam powrót z zakupów jest już nie lada wyzwaniem. Linia nr 101 rozwiąże ten problem.
Kursy co 20 i 30 minut w dni robocze
Autobus zacznie kurs pod Palmiarnią (w sąsiedztwie parkingu wielopoziomowego). Po drodze zatrzyma się na 11 przystankach: Kupiecka, Konkatedra, Stare Miasto, Drzewna, Palmiarnia (Focus Mall), Wąska, Morelowa, Stroma, al. Słowackiego, Grunwaldzka i Krzemieniecka. Linia ma charakter okrężny, dlatego autobus będzie kontynuował jazdę bez postoju na pętli przy ul. Lechitów. Trasa powrotna jest nieco krótsza. I tak „101” zatrzyma się na przystankach: Salomei, Wodna, Grunwaldzka, al. Słowackiego, Stroma, Morelowa, Wąska, Palmiarnia (Focus Mall), Drzewna, Kupiecka, pl. Matejki i Urząd Miasta. Przystanek końcowy to parking przy Palmiarni. Długość trasy (w obie strony) to 8,5 kilometra.
Jak wynika z rozkładu jazdy, autobusy pojadą co 20 minut w szczycie przewozowym oraz co 30 minut poza nim. Jak podkreślają władze miasta, nowa linia zapewni wygodną przesiadkę na autobusy „0”, „1” i „14”, co będzie możliwe odpowiednio na przystanku Wąska jak i Palmiarnia (przystanek przy centrum handlowym Focus Mall).
Będzie więcej kursów linii nr 12
Co istotne, zgodnie z deklaracjami prezesa MZK, Roberta Karwackiego, wraz z uruchomieniem nowej linii autobusowej, co będzie miało miejsce prawdopodobnie na początku grudnia, miasto wzmocni ofertę linii autobusowej nr 12, która jako jedyna dociera obecnie do pętli Lechitów.
– W pobliżu sąsiadującej z nimi ul. Geodetów mocno rozbudowały się osiedla mieszkaniowe, dlatego trzeba zapewnić mieszkańcom transport – mówi prezes MZK.
Taki zabieg na pewno się przyda, bowiem “dwunastka” jeździ obecnie… raz na godzinę a przerwy między kolejnymi kursami często przekraczają 60 minut, co widać na poniższej grafice.
130-tysięczna Zielona Góra w czołówce liczby posiadanych elektrobusów
Minibusy poza obsługą linii nr 101 mają także wyjeżdżać na linie nocne, z racji niewielkiego obłożenia pasażerami. Zakup elektrycznych minibusów to tylko jedna z inwestycji w autobusy elektryczne, jaka została poczyniona przez Zieloną Górę. Samorząd zakupił też ostatnio
autobusy przegubowe,
12-metrowe oraz te z
klasy midi. Łącznie w taborze MZK Zielona Góra jest już ponad 60 “elektryków”, co sytuuje południową stolicę województwa lubuskiego na
4 miejscu jeśli chodzi o liczbę posiadanych autobusów zasilanych energią elektryczną w Polsce.