Duża przebudowa praskiego dworca kolejowego Masaryka (Masarykovo nádraží) ma zielone światło. Jak poinformowała Správa Železnic, zarządca czeskiej infrastruktury kolejowej, pozwolenie na budowę wydane pod koniec listopada właśnie stało się prawomocne. Przetarg na wykonawcę ma być rozpisany jeszcze wiosną, a szacunkowa wartość przedsięwzięcia to 2,5 mld koron, czyli ok. 500 mln zł.
Stacja Masaryka znajduje się w samym centrum Pragi i jest trzecią najbardziej ruchliwą stacją czeskiej kolei. Celem szykowanej przez zarządcę czeskiego modernizacji jest zapewnienie pasażerom komfortu odpowiadającego dzisiejszym czasom. W szczególności zaplanowano rozbudowę liczby peronów i torów oraz integrację urbanistyczną terenu dworca z jego otoczeniem. Nowy peron będzie wykorzystywany głównie przez przyszłe pociągi na lotnisko.
– Zakończyliśmy kolejny ważny krok w przygotowaniu połączenia do lotniska im. Václava Havla – pochwalił się na Twitterze Jiří Svoboda, dyrektor generalny Správy Železnic. – Uzyskaliśmy prawomocne pozwolenie na przebudowę dworca Masaryka w Pradze. W najbliższym czasie ogłosimy przetarg na wykonawcę. Obiekt zostanie ukończony w 2026 roku – poinformował. W tym roku powinny rozpocząć się również same prace budowlane. Budowa odbywać się będzie przy utrzymaniu ruchu pociągów. Jak zaznaczają kolejarze, konieczne będą jedynie częściowe ograniczenia eksploatacji odpowiadające poszczególnym etapom realizacji inwestycji.
Projekt obejmuje m.in. rozbudowę istniejącej liczby torów z siedmiu do dziewięciu, przebudowę wszystkich peronów oraz budowę nowego – nad obecnymi torami, który ma zlikwidować barierę na odcinku między ulicami Hybernską, Florenc oraz Masarykovą a dworcem głównym. Będzie to także dodatkowa przestrzeń do oczekiwania dla podróżnych. Część peronu zostanie obsadzona zielenią. Z nowego peronu odjeżdżać będą pociągi lotniskowe.
Stacja będzie miała łącznie sześć peronów przystosowanych dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przebudowane będą ponadto tory, sieć trakcyjna, systemy sterowania ruchem. Przebudowa stacji Masaryka jest częścią modernizacji linii kolejowej z centrum Pragi do Kladna. Realizacja przedsięwzięcia została podzielona na kilka etapów. W ubiegłym roku rozpoczęto prace na dwóch odcinkach, konkretnie na odcinku od miejscowości Kladno do stacji Kladno-Ostrovec oraz na linii między stacją Praha-Bubny a przyszłym nowym przystankiem Praha-Výstaviště.
Zanim rozpoczną się prace przy budowie nowego dworca Masaryka, teren sprawdzą archeolodzy, którzy przebadają grunt pod obiektem. Dworzec powstał bowiem w połowie lat czterdziestych XX wieku jako pierwszy dworzec kolejowy na terenie ówczesnej Pragi.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.