W tym roku miasto zamierza sfinalizować szereg opóźnionych inwestycji w łódzką sieć tramwajową. Na części odcinków ruch został już wznowiony, ale nie sfinalizowano wszystkich prac budowlanych związanych np. z infrastrukturą drogową czy pieszą. Jednocześnie trwają przygotowania do kolejnych dużych zadań, które mają pozwolić na wznowienie eksploatacji zamkniętych tras.
Znakomitej większości tramwajowych planów miasta na rok 2023 nie udało się zrealizować w terminie. Przed rokiem ZIM zapowiadał, że do grudnia uda się zakończyć roboty na trasie na Doły, na ul. Północnej i Ogrodowej, Śmigłego-Rydza, Przybyszewskiego, Konstantynowskiej czy Legionów. W żadnej z tych lokalizacji ruch nie został przywrócony przed 1 stycznia 2024 r.
Wreszcie długo oczekiwany koniec przebudów
Założenia inwestycyjne na ten rok koncentrują się więc wokół opóźnionych przebudów o dużym zakresie. – W tym roku zakończą się bardzo ważne inwestycje dotyczące modernizacji sieci tramwajowej. Na liście są przebudowy Legionów, Wojska Polskiego czy kolejnego odcinka al. Śmigłego-Rydza – mówi Małgorzata Loeffler, rzeczniczka prasowa Zarządu Inwestycji Miejskich Urzędu Miasta Łodzi. Tramwaje kursują już na Wojska Polskiego i Strykowskiej (linia do krańca Doły), na Legionów od pl. Wolności do Gdańskiej i na ciągu Ogrodowa – Północna od Zachodniej do Franciszkańskiej, a także na Nowomiejskiej przy pl. Wolności. Na Dołach i częściowo na Legionów toczą się roboty obejmujące inne branże. Podobna sytuacja dotyczy też al. Śmigłego-Rydza.
– Oczywiście nie można pominąć modernizacji linii tramwajowej do Konstantynowa Łódzkiego – uzupełnia nasza rozmówczyni. Remont trasy prowadzony jest wspólnie z podłódzką gminą, przy czym na terenie Konstantynowa roboty już się zakończyły, a miasto rozpoczęło dodatkowe prace uzupełniające zakres inwestycji. W Łodzi wykonawca kontynuuje roboty zasadnicze.
Dwie kolejne przebudowy ulic obejmujące także tramwaj
Najbliższy czas ma też oznaczać przygotowania do kolejnych dużych inwestycji tramwajowych. – Wybraliśmy wykonawcę modernizacji ul. Franciszkańskiej, która zostanie przebudowana od ul. Wojska Polskiego do Północnej – przypomina przedstawicielka ZIM. Do 2023 r. nieczynny pozostawał krótki fragment od centrum krwiodawstwa do Wojska Polskiego, a ruch został tam przywrócony po drobnym remoncie. Infrastruktura pozostaje jednak w złym stanie technicznym i wymaga gruntownych zmian.
– Kolejny ważny projekt przed nami to inwestycja obejmująca przebudowę fragmentu al. Śmigłego-Rydza od Dąbrowskiego do Broniewskiego oraz ul. Niższej od Broniewskiego do Śląskiej – wskazuje Małgorzata Loeffler. Najważniejszym skutkiem realizacji zadania ma być wznowienie ruchu do pętli Dąbrowa-Niższa, gdzie tramwaje MPK nie docierają od 2018 r. Zakres zadania ma być bliźniaczy w stosunku do prac realizowanych na Śmigłego-Rydza na wcześniejszym odcinku od Przybyszewskiego do Dąbrowskiego. Na pętli pojawi się zaś pas autobusowy. Roboty potrwają przez 17 miesięcy od dnia podpisania umowy z wykonawcą. Podobnie jak na Franciszkańskiej, zadanie obejmie także m.in. infrastrukturę drogową i pieszą oraz wybrane sieci podziemne.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.