Zarząd Komunikacji Miejskiej w Elblągu po raz drugi rozstrzygnął przetarg na obsługę wybranych linii autobusowych w tym mieście. Zaskoczenia nie ma – wygrał ten sam oferent, czyli PKS w Elblągu.
W czerwcu ZKM rozstrzygnął przetarg w zakresie wyboru przewoźnika na okres siedmiu lat. Chodzi o pakiet obejmujący ok. 7 mln wozokilometrów (czyli 1 mln wzkm rocznie). Do realizacji zamówienia potrzeba min. 19 autobusów 12-metrowych, w tym dwa rezerwy. Oferent będzie zobowiązany świadczyć usługi od stycznia przyszłego roku, do końca grudnia 2027 r.
O pakiet ten
ubiegało się pięć firm, ale ostatecznie wygrał PKS w Elblągu, który jako jedyny mieści się w budżecie i jest w stanie świadczyć usługę za 44,380 mln zł brutto. Od wyboru odwołała się jednak Arriva Bus Transport, której zdaniem PKS zaoferował rażąco niską cenę. Ponadto Arriva zarzuciła ZKM-owi zaniechanie niezwłocznego udostępnienia części wyjaśnień zwycięzcy w zakresie rażąco niskiej ceny, które bezzasadnie zastrzeżono jako tajemnica przedsiębiorstwa.
Zamawiający postanowił jeszcze raz dokonać oceny ofert w celu powtórnego sprawdzenia złożonych przez wykonawców dokumentów i oświadczeń. Dziś (7 sierpnia) poinformował o rozstrzygnięciu. Ponownie wygrał PKS w Elblągu, który zdobył 400 punktów. Jego konkurent – Arriva – zdobył 293,88 punktów. Jednocześnie dwie oferty – Dolnośląskich Linii Autobusowych oraz konsorcjum Meteor, Irex i Irex 2 – zostały teraz odrzucone, gdyż wykonawcy nie przedłużyli ważności oferty. Natomiast ofertę konsorcjum FES Instalacje, FES Trading i Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej Elbląg odrzucono wcześniej, gdyż wadium zostało opłacone po terminie.
Nierozstrzygnięty pozostaje przetarg w II części, dotyczącej ok. 1,2 mln wozokilometrów rocznie, czyli w sumie 8,4 mln wozokilometrów. Do obsługi potrzeba min. 23 autobusów klasy midi (min. 9,5 m długości), w tym dwa wozy rezerwy. Wszystkie trzy oferty przekraczają budżet.
W obu częściach zamówienia zawarto opcję, która polega na tym, że w zależności od potrzeb organizator może zwiększyć, lub zmniejszyć wymiar usługi o 10 proc. w stosunku do zrealizowanej pracy w poprzednim roku. Przez cały okres obowiązywania umowy liczba wozokilometrów nie może być jednak mniejsza o więcej niż 20 proc. i większa o więcej niż 10 proc. niż zadeklarowane w przetargu.