fot. Warszawahh0, domena publicznaNowy Świat w Warszawie
Już 600 samochodów osobowych w Warszawie przypada na tysiąc mieszkańców. To dwa razy więcej niż w Berlinie. I choć już od 1995 roku stolica obiecuje realizowanie założeń zrównoważonego transportu, w rzeczywistości pokazuje zupełnie coś innego: priorytet dla budowy nowych dróg i węzłów, a nie – równowagi.
Urząd Statystyczny opublikował niedawno dane, zgodnie z którymi w Warszawie zarejestrowanych jest już około 1 mln 30 tys. samochodów osobowych. Na 1000 mieszkańców przypada blisko 600 aut, choć w samym śródmieściu jest to już ponad 800. To najwięcej w Polsce i dwa razy więcej niż w Berlinie. Podczas gdy liczba samochodów w Warszawie stale rośnie, w wielu miastach Europy – spada. Jak to możliwe? Przede wszystkim: polityka transporowa
Przedstawiciele „Zielonego Mazowsza”, którzy z okazji „Dnia bez samochodu” zorganizowali w Warszawie konferencję prasową przekonują, że wiele zależy od polityki transportowej realizowanej przez władze miasta. I wyjaśniają, że zatory na drogach są efektem nadwyżki liczby chętnych do odbycia podróży samochodem nad pojemnością infrastruktury.
- Samochód jest atrakcyjnym środkiem transportu ze względu na swobodę wyboru pory i trasy podróży, przez co nie potrzeba specjalnych zachęt, aby liczba chętnych do podróżowania samochodami była wyższa niż pojemność systemu drogowego miasta – przekonują aktywiści miejscy pokazując, jak można zapobiegać korkom w Warszawie: - Chodzi o zapewnienie z jednej strony warunków zachęcających do korzystania z bardziej efektywnych środków transportu, a z drugiej, unikanie rozwiązań zachęcających do jazdy samochodem.
Kluczem do sukcesu ma być spójna i konsekwentna polityka transportowa, uwzględniająca potrzebę wpływania na zachowania komunikacyjne. Taka polityka, zdaniem przedstawicieli „Zielonego Mazowsza”, powinna uwzględniać konkurencyjność transportu zbiorowego względem samochodowego, gwarantować atrakcyjne warunki całej podróży, umożliwiać korzystanie z różnych środków transportu i wpływać na zniechęcanie mieszkańców do podróżowania samochodem. Dokument już jest. Co z praktyką?
Wszystkie wyżej podniesione kwestie zostały już dostrzeżone w polityce transportowej miasta, sformułowanej po raz pierwszy prawie 20 lat temu. Dokument, którego rozwinięcie zostało przyjęte przez Radę Miasta w 2009 roku, przewiduje ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko, poprzez ograniczenie energochłonności i emisji spalin, zmniejszenie zapotrzebowania na powierzchnie ulic, ograniczenie wydatków na inwestycje „samochodowe” czy poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz lepszą ochronę wartości naturalnych i kulturowych. Co znaczące, mimo licznych zapisów gwarantujących wdrażanie w mieście idei zrównoważonego transportu, założenia te postępują bardzo powoli a liczna ich część właściwie w ogóle nie jest realizowana.
- Potrzeba zdecydowanej poprawy warunków ruchu pieszych, infrastruktury rowerowej w poziomie jezdni oraz integracji, w tym poprawy warunków ruchu pieszego w punktach przesiadkowych. Jednak przede wszystkim potrzebna jest kompleksowa polityka transportowa w praktyce, a nie osobne: drogowa, transportu zbiorowego itd. Faworyzowane powinny być środki transportu bardziej efektywne, mniej przestrzeniochłonne i przyjazne dla środowiska – komentują przedstawiciele „Zielonego Mazowsza”.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.