Z dniem 3 marca 2025 roku pasażerowie Warszawskiej Kolei Dojazdowej zostaną objęci nowymi stawkami biletów jednorazowych oraz okresowych, które będą obowiązywały w II i III strefie czasowej. Jest to pierwsza zmiana cen biletów od pięciu lat, a jej wprowadzenie jest odpowiedzią na rosnące koszty funkcjonowania spółki, która pełni jednocześnie rolę przewoźnika i zarządcy infrastruktury kolejowej.
Decyzja o wprowadzeniu wyższych cen biletów została podyktowana wieloma czynnikami ekonomicznymi. Ostatnia podwyżka cen biletów miała miejsce na początku 2020 roku. Od tego czasu, koszty utrzymania spółki znacznie wzrosły, a w szczególności dotyczy to kosztów energii elektrycznej, inflacji oraz wzrostu wynagrodzeń w związku z systematycznym podwyższaniem płacy minimalnej. Ponadto, wzrosły także wydatki związane z utrzymaniem taboru oraz infrastruktury kolejowej, w tym koszty wymiany podzespołów, materiałów eksploatacyjnych czy elementów systemu sterowania ruchem kolejowym.
Zmiana cen biletówNowe ceny biletów będą obowiązywały od 3 marca 2025 roku i obejmą bilety jednorazowe oraz okresowe w II i III strefie czasowej. Pasażerowie, którzy zakupili bilety okresowe przed 3 marca, będą mogli je wykorzystać do końca terminu ważności wskazanego na bilecie. Warto jednak pamiętać, że bilety jednorazowe o nieaktualnej wartości nominalnej (dotyczy to biletów kartkowych, które będą używane w kasownikach elektronicznych) będzie można zwrócić. Reklamacje dotyczące takich biletów można składać w ciągu 6 miesięcy od daty wprowadzenia nowych stawek. Nowe ceny biletów dostępne są na stronie WKD:
Ceny biletów jednorazowychCeny biletów okresowychZwroty biletów jednorazowychW związku ze zmianą cen biletów jednorazowych, pasażerowie, którzy po 2 marca 2025 roku będą posiadać bilety jednorazowe o nieaktualnej wartości nominalnej, mogą dokonać ich zwrotu. Reklamacje można składać zgodnie z §12 Regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez WKD. Zwroty można realizować na kilka sposobów:
- W siedzibie WKD: Reklamacje można składać osobiście lub korespondencyjnie w siedzibie WKD w Grodzisku Mazowieckim, przy ul. Stefana Batorego 23, w Kancelarii Głównej.
- W punktach sprzedaży biletów: Reklamacje przyjmowane są także w punktach sprzedaży biletów na stacjach: Warszawa Śródmieście WKD, Warszawa Ochota WKD, Warszawa Zachodnia WKD, Pruszków WKD, Komorów, Podkowa Leśna Główna, Grodzisk Mazowiecki Radońska.
- W przypadku biletów zakupionych w automatach biletowych: Reklamacje dotyczące biletów zakupionych w stacjonarnych automatach biletowych można składać w punkcie obsługi w Warszawie (Al. Jerozolimskie 181A, 02-222 Warszawa) w godzinach 9:00–17:00.
- Bilety zakupione online: W przypadku biletów nabytych przez internet, pasażerowie mogą składać reklamację na adres e-mail: reklamacje@wkd.com.pl, wskazując numery biletów, których dotyczy reklamacja. Po rozpatrzeniu reklamacji, bilety o nieaktualnej wartości nominalnej zostaną usunięte z konta użytkownika.
Zmiany w sprzedaży biletów jednorazowych i kwartalnychRównież sprzedaż biletów jednorazowych zostanie zmieniona. Z dniem 3 marca 2025 roku zniesiona zostaje możliwość zakupu biletów jednorazowych w dotychczasowych punktach sprzedaży, tj. w kioskach przy p.o. Grodzisk Mazowiecki Piaskowa oraz przy stacji Komorów, a także w sklepie w pobliżu p.o. Kanie Helenowskie. Pasażerowie, którzy dotychczas korzystali z tych punktów sprzedaży, będą musieli skorzystać z innych opcji, takich jak kasy biletowe na stacjach lub zakup biletów przez internet.
W ramach wprowadzonych zmian, z oferty biletów kwartalnych bezimiennych znika taryfa normalna. Sprzedaż biletów kwartalnych bezimiennych prowadzona będzie wyłącznie do dnia 2 marca 2025 roku. Bilety zakupione przed tą datą zachowają ważność przez okres wskazany na bilecie, ale po 2 marca 2025 roku pasażerowie będą mogli nabywać tylko bilety kwartalne imienne.