Partner serwisu
Prawo & Finanse

Zmiany w FRPA? Ministerstwo nie odpowiada

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
26-01-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Zmiany w FRPA? Ministerstwo nie odpowiada
fot. Bieszczadzki Związek Komunikacyjny
W odpowiedzi na poselską interpelację Ministerstwo Infrastruktury nie odpowiada na pytanie o to, czy Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych czekają kolejne zmiany. Resort przypomina tylko o dotychczasowych zmianach i zapewnia, że Fundusz działa i pomaga walczyć z wykluczeniem transportowym.

Minęło kilka tygodni od uformowania nowego rządu w tym również nowego kierownictwa Ministerstwa Infrastruktury. Aktualnie w resorcie za sprawy związane z transportem autobusowym odpowiada wiceminister Paweł Gancarz. To właśnie on udzielił odpowiedzi na interpelację posła Bartosza Romowicza odnośnie Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA). Poseł Romowicz (wcześniej burmistrz Ustrzyk Dolnych i pierwszy przewodniczący Bieszczadzkiego Związku Komunikacyjnego odpowiedzialnego za rozwój połączeń autobusowych w tamtym rejonie Polski) zapytał Ministerstwo o potencjalne zmiany w funkcjonowaniu FRPA a także o monitoring tego, czy środki z Funduszu są wydawane efektywnie.

Zmiany FRPA? Ministerstwo nie odpowiada

W odpowiedzi wiceminister Infrastruktury przypomniał o zmianach w FRPA, które wprowadzono w ciągu kilku ostatnich miesięcy, a więc o możliwości zawierania umów wieloletnich (do 10 lat), utrzymaniu stawki dopłaty do wozokilometra na poziomie 3 złotych (choć eksperci od dawna wskazują, że jest to już zdecydowanie zbyt niska kwota) czy też zwiększenia budżetu całego programu, z 800 milionów złotych do jednego miliarda.

Jednocześnie Gancarz nie odpowiedział na pytanie o to, czy resort planuje kolejne zmiany w FRPA, a więc np. zwiększenie dopłaty do wozokilometra. Wiceminister nie odniósł się również do pytania o to, czy resort rozważa powołanie rządowo-samorządowo-eksperckiego zespołu, który miałby opracować “dobre rozwiązania” dla Funduszu.

Skala wykorzystania środków z FRPA rośnie

Wiceminister przekazał też, że resort stale monitoruje wykorzystanie środków z FRPA, w ramach tworzenia rokrocznych sprawozdań zawierających liczbę utworzonych linii autobusowych oraz środków przeznaczonych na dofinansowanie połączeń. Warto jednak zaznaczyć, że są to tylko liczby, które nie nie odzwierciedlają realnej wartości poszczególnych linii, które uzyskały dofinansowanie (często zdarza się, że samorządy wykorzystują FRPA do uruchamiania linii… szkolnych, dowożących dzieci do szkoły).

W odpowiedzi na interpelację przekazano także liczby ukazujące skalę wykorzystania środków w ostatnich lata.



Ponadto przekazano też wstępne dane dotyczące aplikacji na 2024 rok – “Według wstępnych danych, które zostały przekazane dysponentowi Funduszu przez Wojewodów, w naborze wniosków na 2024 roku dopłatą z Funduszu objęto 6 675 linii komunikacyjnych. Jednocześnie należy wskazać, że liczba linii komunikacyjnych, które w 2024 r. uzyskają wsparcie z FRPA ulegnie zwiększeniu w związku z uruchomieniem przez dysponenta Funduszu procedury, przewidzianej w art. 28 ustawy o Funduszu. W celu pokrycia zapotrzebowania na środki FRPA w województwach, w których kwota środków okazała się niewystarczającą do objęcia dopłatą wszystkich wniosków organizatorów Minister Infrastruktury działając jako dysponent FRPA uruchomił procedurę przesunięcia środków przewidzianą w art. 28 ustawy o Funduszu” – napisał wiceminister.

FRPA działa sprawnie i walczy z wykluczeniem komunikacyjnym 

Przedstawiciel ministerstwa zapewnił też, że zdaniem resortu Fundusz działa sprawnie i bez zakłóceń, a dzięki jego środkom tworzone są zupełnie nowe linie komunikacyjne.

“Reasumując, należy podkreślić, że dopłata ze środków Funduszu jest jednym ze skutecznych narzędzi przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu i ma wpływ na rozwój przewozów o charakterze użyteczności publicznej. Wiodącą rolę w organizacji i zarządzaniu przewozami o charakterze użyteczności publicznej, a tym samym ich rozwoju, pełnią jednostki samorządu terytorialnego będące organizatorami publicznego transportu zbiorowego wyznaczone na mocy ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Fundusz działa bez żadnych zakłóceń i cieszy się rosnącym zainteresowaniem ze strony organizatorów publicznego transportu zbiorowego” – zakończył Paweł Gancarz.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lubuskie organizuje wojewódzkie autobusy. Gdzie dojadą?

Komunikacja

Lubuskie organizuje wojewódzkie autobusy. Gdzie dojadą?

Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego 29 grudnia 2023

Małopolska ma umowy z PKS Plus. W tym wieloletnie

Prawo & Finanse

Małopolska ma umowy z PKS Plus. W tym wieloletnie

Redakcja/inf. pras. 05 grudnia 2023

Warmia i Mazury organizuje wojewódzkie autobusy

Komunikacja

Warmia i Mazury organizuje wojewódzkie autobusy

Redakcja/inf. pras. 30 listopada 2023

Lanie wody do dziurawego wiadra, czyli co nie działa w PKS Plus

Prawo & Finanse

Suchoń, Polska 2050: FRPA jest źle skonstruowany

Komunikacja

Zobacz również:

Lubuskie organizuje wojewódzkie autobusy. Gdzie dojadą?

Komunikacja

Lubuskie organizuje wojewódzkie autobusy. Gdzie dojadą?

Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego 29 grudnia 2023

Małopolska ma umowy z PKS Plus. W tym wieloletnie

Prawo & Finanse

Małopolska ma umowy z PKS Plus. W tym wieloletnie

Redakcja/inf. pras. 05 grudnia 2023

Warmia i Mazury organizuje wojewódzkie autobusy

Komunikacja

Warmia i Mazury organizuje wojewódzkie autobusy

Redakcja/inf. pras. 30 listopada 2023

Lanie wody do dziurawego wiadra, czyli co nie działa w PKS Plus

Prawo & Finanse

Suchoń, Polska 2050: FRPA jest źle skonstruowany

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5