Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Zmiany w KPO: Wodór i niskoemisyjne autobusy później

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-04-2023
Ostatnia modyfikacja:
21-04-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Zmiany w KPO: Wodór i niskoemisyjne autobusy później
Fot. ZTM Warszawazdjęcie ilustracyjne
Zakupów autobusów niskoemisyjnych i projektów dotyczących wykorzystania wodoru w transporcie nie uda się zrealizować zgodnie z założeniami - wynika z aktualizacji KPO skierowanej do konsultacji przez rząd.

Rząd będzie wnioskował do Komisji Europejskiej o złagodzenie tzw. kamieni milowych Krajowego Planu Odbudowy. Rozszerzenie systemu eToll planowane jako poprawa konkurencyjności kolei ma zostać przesunięte o kolejny rok – do I kwartału 2024 roku. Znacznie opóźniono też plany dotyczące zakupu taboru kolejowego, co rodzi duże ryzyko dla producentów taboru. Rząd chce też całkowicie zrezygnować z budowy jednolitego systemu sprzedaży biletów kolejowych w ramach KPO.

Wodór później

W przekazanym do konsultacji społecznych dokumencie rząd zmienił też projekt dotyczący wytwarzania niskoemisyjnego wodoru oraz instalacji do wytwarzania wodoru odnawialnego, w tym elektrolizerów, wraz z infrastrukturą towarzyszącą (w tym infrastrukturą do transportu wodoru). W pierwotnej wersji KPO zapisano zrealizowanie inwestycji do czerwca 2026. Tu data pozostaje bez zmian ale zmieniono zrealizowanie inwestycji na... podpisanie kontraktów na realizację. Podobnie ze stacjami tankowania wodoru - ma ich być co najmniej 25 do połowy 2026 roku, ale rząd chce zmienić zmienić wyliczenia tak żeby uwzględnić zawarte kontrakty, a nie otwarte stacje.

Podobny zapis rząd próbuje przeforsować w transporcie kolejowym. W praktyce będzie to oznaczało możliwość przesunięcie całego programu i terminów realizacji zamówień, ale tylko pod warunkiem, że uda się wydłużyć terminy rozliczania środków z KPO poza czerwiec 2026 r. – takie decyzje jeszcze nie zapadły, ale są postulowane przez kilka państw.

Natomiast projekty badawcze i innowacyjne dotyczące co najmniej trzech różnych innowacyjnych jednostek transportowych napędzanych wodorem mają być w połowie 2026 roku gotowe nie w 100%, ale w przynajmniej w 60%. Termin wejścia w życie obowiązku zakupu wyłącznie autobusów niskoemisyjnych i zeroemisyjnych w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców przesunięto z kolei z 2025 na 2027 rok. 

Autobusy niskoemisyjne - też

Rząd tłumaczy opóźnienia konfliktem zbrojnym na Ukrainie i wysokim poziomem inflacji, a także napływem uchodźców z Ukrainy. - Eksperci przewidują, że hurtowe ceny energii elektrycznej będą dalej rosły w najbliższych miesiącach, co będzie miało bezpośrednie przełożenie na wydatki samorządów i koszty operacyjne użytkowania autobusów elektrycznych - czytamy w wyjaśnieniach. Rząd dodaje, że polskie miasta są w awangardzie dekarbonizacji transportu publicznego, jednak zmuszanie ich do zakupu wyłącznie autobusów zeroemisyjnych już od 2025 r. jest obecnie nieuzasadnione ekonomicznie. Termin realizacji inwestycji polegających na zakupie 1738 autobusów do transportu międzymiastowego (zero i niskoemisyjnego) oraz miejskiego (zeroemisyjnego) przesunięto z do 31 marca na 30 czerwca 2026 roku, ale już wybór beneficjentów dla środków na te zakupu opóźniono aż o trzy kwartały, na drugą połowę 2024 roku. O ogłoszonym właśnie przez CUPT konkursie piszemy tutaj.

Ministerstwo podkreśla też, że wbrew oczekiwaniom eksperckim z chwili uzgadniania KPO ceny baterii do autobusów elektrycznych nie spadają, a rozpoczęły trend wzrostowy. Oznacza to, że część stanowiąca od 30-50% kosztów autobusu w najbliższych latach będzie coraz droższa. W uzasadnieniu czytamy też, że moce produkcyjne fabryk w Polsce wynoszą 750-800 sztuk autobusów elektrycznych rocznie. Większość ok. 75% produkcji jest eksportowane. Konieczność zakupu 800 autobusów rocznie przez polskie miasta oznacza, że 1/5 produkcji europejskiej kupowana byłaby w Polsce. Wynikające z obecnej sytuacji międzynarodowej zakłócenia łańcuchów dostaw komponentów elektronicznych nie pozwolą zdaniem rządu zwiększyć w sposób skokowy skali produkcji. Możliwym skutkiem tej sytuacji tego będzie wstrzymanie wymiany autobusów lub przywróceniem do eksploatacji autobusów starych, o niskich normach EURO. Oznacza to, że efekt reformy będzie odwrotny do zamierzonego i wzrośnie zanieczyszczenie powietrza. Przy okazji rząd wystąpił o zmianę podliczania linii autobusowych dofinansowanych z FRPA - zamiast wzrostu liczby linii proponuje policzenie ogólnej liczby na koniec 2024 roku.

Mniej ambitny komponent planistyczny

Znacznie ograniczono również reformę planowania przestrzennego - pierwotnie rząd planował do połowy 2026 przyjęcie ogólnych planów zagospodarowania przez wszystkie gminy. -  Z uwagi na istotne opóźnienie w realizacji zakłada się, że 50% gmin opracuje plany ogólne, pozostałym natomiast 50% -om gmin stworzymy alternatywę do zakontraktowania i realizacji wymaganych obligatoryjnie znowelizowaną ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym planów ogólnych - czytamy w wyjaśnieniu. Wykreślono również z programu wsparcie finansowe tworzenia SUMP (Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej) przez Ministerstwo Infrastruktury, pozostawiając tylko funkcję doradczą Ministerstwa Infrastruktury.

W każdym punkcie rząd pisze o "zmianach wynikających z obiektywnych okoliczności" - trudno żeby Komisja Europejska przystała na zmiany w innym trybie. Najczęściej powtarzającym się wyjaśnieniem jest wojna w Ukrainie i inflacja.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Świdnik wybrał dostawcę autobusów wodorowych. Będzie debiut

Komunikacja

Wodorowy Solaris już w Lublinie

Komunikacja

Wodorowy Solaris już w Lublinie

Solaris 07 września 2023

Zobacz również:

Ponad 1700 autobusów regionalnych do zakupu dzięki KPO

Prawo & Finanse

Ponad 1700 autobusów regionalnych do zakupu dzięki KPO

Jakub Rösler 20 kwietnia 2023

PFR prefinansuje KPO. Jest umowa, szczegółów brak

Komunikacja

PFR prefinansuje KPO. Jest umowa, szczegółów brak

Jakub Madrjas, Łukasz Malinowski 22 sierpnia 2022

Pozostałe z wątku:

Świdnik wybrał dostawcę autobusów wodorowych. Będzie debiut

Komunikacja

Wodorowy Solaris już w Lublinie

Komunikacja

Wodorowy Solaris już w Lublinie

Solaris 07 września 2023

Zobacz również:

Ponad 1700 autobusów regionalnych do zakupu dzięki KPO

Prawo & Finanse

Ponad 1700 autobusów regionalnych do zakupu dzięki KPO

Jakub Rösler 20 kwietnia 2023

PFR prefinansuje KPO. Jest umowa, szczegółów brak

Komunikacja

PFR prefinansuje KPO. Jest umowa, szczegółów brak

Jakub Madrjas, Łukasz Malinowski 22 sierpnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5