Od 1 września bieżącego roku wejdzie w życie wspólny bilet obejmujący kolej oraz komunikację miejską w ramach programu SKM Szczecin. Poznaliśmy cennik planowanego rozwiązania oraz strefy obowiązywania poszczególnych biletów. Problemem mogą być jednak podróże pomiędzy Szczecinem a Policami.
Jednym z elementów projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej jest wprowadzenie wspólnego biletu, umożliwiającego podróże komunikacją miejską w Szczecinie, Policach, Stargardzie (komunikacja gminna w Goleniowie i Gryfinie jest bezpłatna) oraz pociągami regionalnymi kursującymi w ramach SKM. Kilka tygodni temu poznaliśmy proponowane ceny tego rozwiązania, które zacznie obowiązywać od 1 września bieżącego roku. Czy tzw. “wspólny bilet” będzie atrakcyjny dla podróżnych?
Cztery strefy biletowe
Założono obowiązywanie czterech stref biletowych - A, B, AB oraz AB+.
Strefa A to obszar w granicach administracyjnych Gminy Miasta Szczecin oraz gmin, z którymi Szczecin ma zawarte porozumienie międzygminne w zakresie organizacji lokalnego transportu zbiorowego - gmina Dobra, gmina Kołbaskowo, gmina Police oraz gmina Goleniów na trasie Osiedle Kasztanowe - Załom Leśna. Wspólny bilet na ten obszar ma kosztować 152 złote w przypadku biletu normalnego oraz 77,52 w przypadku biletu ulgowego dla uczniów. Studenci zapłacą za to rozwiązanie 74,48 złotego.
Strefa B obejmuje swoim zasięgiem miasto Stargard, gminę wiejską Stargard oraz gminy Goleniów, Gryfino i Kobylanka. Wspólny bilet na ten obszar ma kosztować 148 złotych w przypadku biletu normalnego.
Najważniejsze rozwiązanie będzie atrakcyjne cenowo
Z perspektywy metropolitalnej najważniejszą strefą biletową wydaje się być strefa AB, która obejmie podróże koleją na obszarze całego projektu SKM (a więc np. pociągi ze Stargardu do Szczecina, czy też w przyszłości z Polic do Szczecina) oraz komunikację miejską ze strefy A - organizowaną przez Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie. W tym przypadku bilet normalny będzie kosztował 250 złotych, studencki 122,5 złotego a uczniowski 127,5 złotego.
Ostatnią ze stref jest strefa AB+, rozszerzająca możliwości strefy AB o komunikację miejską/gminną na terenie Stargardu oraz Gryfina i Goleniowa, choć w dwóch ostatnich przypadkach jest to czysta formalność, gdyż jak na razie tamtejsza komunikacja gminna jest bezpłatna. Bilet normalny w strefie AB+ ma kosztować 290 złotych.
W przypadku rozwiązań dotyczących tzw. wspólnego biletu ważna jest prostota jego użycia, ale również cena, a dokładniej to, czy jest ona bardziej konkurencyjna niż osobne bilety tworzące wspólny bilet, czy tak będzie w tym przypadku?
Obecny bilet miesięczny na pociąg Polregio na trasie ze Stargardu do Szczecina to koszt 343,7 złotego, doliczając do tego cenę biletu miesięcznego na zwykłe linie komunikacyjne ZDiTM Szczecin, kosztującego 80 złotych, otrzymujemy kwotę 423,7 złotego za możliwość poruszania się pociągiem oraz komunikacją miejską w Szczecinie na dwóch osobnych biletach. Wprowadzenie wspólnego biletu w kwocie 250 złotych będzie więc w tym przypadku rewolucją.
Problematyczne Police
Szczecińska Gazeta Wyborcza
wskazuje, że najbardziej problematycznym zagadnieniem wspólnego biletu będzie cena biletu na połączenia pomiędzy Szczecinem a Policami. Zgodnie z ustalonymi zasadami oba miasta znajdą się w strefie A, tak więc jeden bilet na pociąg SKM oraz komunikację miejską w Szczecinie będzie kosztował 152 złote i choć będzie to rewolucja, zarówno w komforcie jak i w czasie przejazdu, to niewiadomą pozostaje, czy cena wspólnego biletu będzie na tyle atrakcyjna, żeby płacić za niego praktycznie dwukrotnie więcej niż obecnie.
Już dziś bowiem mieszkaniec Polic może kupić bilet miesięczny na szczecińską komunikację miejską za 80 złotych i skorzystać z dwóch linii autobusowych łączących Szczecin z Policami - 101 lub 107 docierające do Placu Rodła lub dwie kolejne - 103 oraz 106, docierające do pętli na Głębokim, gdzie można przesiąść się do tramwajów jadących w kierunku centrum miasta.
Ponadto problemem są także bezpłatne przejazdy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych mieszkających w Szczecinie, Policach, Kołbaskowie oraz Dobrej. Jak wskazuje
Wyborcza, trudno zakładać, że uczniowie dojeżdżający do Szczecina np. z Polic zaczną masowo kupować miesięczny wspólny bilet i będą wybierali pociągi a nie bezpłatne autobusy.
Zdaniem dziennika to wszystko prowadzi do sytuacji, w której konieczne będą podwyżki cen biletów w siatce ZDiTM Szczecin, a te, zgodnie z informacjami Wyborczej, są rozważane.
Do Polic dopiero za kilkanaście miesięcy
Przypomnijmy, że projekt SKM Szczecin ma umożliwić uruchomienie
przewozów aglomeracyjnych wokół stolicy Pomorza Zachodniego, zarówno poprzez dogęszczenie siatki połączeń na już obsługiwanych liniach - linie kolejowe do Stargardu, Gryfina oraz Goleniowa, a także poprzez rewitalizację i przywrócenie do regularnego ruchu pasażerskiego linii nr 406, łączącej Szczecin z Policami. Na już obsługiwanych odcinkach pojawią się też nowe przystanki kolejowe, chociażby ten na szczecińskiej Łasztowni,
oddany do użytku kilka dni temu.
To właśnie inwestycja związana z linią 406 jest główną częścią całego projektu, jednocześnie tą, która złapała największe opóźnienie -
pociągi do Polic miały kursować od końca 2022 roku, a już dziś wiemy, że będzie to możliwe dopiero na przełomie 2025 oraz 2026 roku. Pierwszy etap SKM, obejmujący uruchomienie dodatkowych połączeń do Gryfina, Stargardu i Goleniowa
ruszył w marcu tego roku.
Wprowadzenie wspólnego biletu jest kolejnym krokiem w rozwoju całego projektu. Następnym posunięciem będzie zapewne wprowadzenie
nowej siatki połączeń szczecińskiej komunikacji miejskiej, która będzie musiała ulec drastycznym zmianom z racji uruchomienia kolei miejskiej.