Partnerzy serwisu:
Mobilność

ZTM czeka na wizję nowoczesnej karty. System sam wykryje pasażera?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-05-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
ZTM czeka na wizję nowoczesnej karty. System sam wykryje pasażera?
fot. ZTM Warszawa
Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił przetarg na analizę przedwdrożeniową dla nowoczesnej karty miejskiej, integrującej wszystkie usługi miejskie. Według wstępnych założeń kartę będzie można przechowywać na różnych nośnikach (urządzeniach mobilnych, karcie chipowej czy karcie bankomatowej), a nowy system ma umożliwiać także automatyczną identyfikację pasażera w pojeździe. Organizator komunikacji zakłada, że nowa karta będzie pozwalała na łatwą integrację wszystkich środków transportu, także innych operatorów. Realizacja projektu przewidziana jest do roku 2023 r.

Jak przekonuje ZTM, obecnie elementy warszawskiego transportu publicznego nie są dostatecznie zintegrowane, zwłaszcza w kontekście płatności i rozliczeń. Nie istnieje pełna, jednolita i wygodna platforma, która pozwala na dokonywanie racjonalnego wyboru trasy przejazdu, środka transportu czy innych usług, a także umożliwia dokonanie łatwej płatności.

Główne cele karty

Stan ten ma zmienić właśnie zintegrowana karta miejska (ZKM), wdrażana w ramach jednolitego systemu wspólnego dla wszystkich usług miejskich. – Właśnie podjęliśmy decyzję i rozpoczynamy wdrażanie tego niezwykle ważnego i innowacyjnego projektu. Rozwój technologii cyfrowych wprowadził wiele zmian w naszym codziennym życiu. I stworzył nowe możliwości w zakresie dostarczania nowoczesnych miejskich usług oraz ich dostępności. Zamierzamy to wykorzystać. Zintegrowana Karta Miejska (ZKM) podniesie jakość życia naszych mieszkańców – mówi Marcin Wojdat, sekretarz m.st. Warszawy. Głównym celem ZKM jest zapewnienie możliwości kompleksowego planowania podróży end-to-end – z wykorzystaniem np. rowerów, kolei regionalnych, informacji o miejscach parkingowych. Dodatkowe funkcjonalności – oprócz zaoferowania wygodnej formy płatności za komunikację publiczną – to m.in. możliwość skorzystania z asystenta podróży, bieżąca informacja pasażerska, możliwość rezerwacji i rozliczeń innych usług miejskich, a także programy lojalnościowe.

Główne zalety projektu z punktu widzenia pasażera to m.in. obniżenie kosztów podróży dzięki możliwości optymalizacji opłaty za przejazdy i elastycznych metod rozliczenia przy wykorzystaniu środków transportu różnych przewoźników. ZKM ma także oferować możliwość dostosowania ceny do rzeczywistego wykorzystania środka transportu. Zamawiający oczekuje też uproszczenia procedur związanych z realizacją opłat z wykorzystaniem m.in. kart procesorowych, zbliżeniowych EMC, smartfonów i tokenów NFC. Karta ta miałaby tez służyć mieszkańcom korzystającym z wszelkich usług miejskich.

ZTM oczekuje natomiast, że karta podniesie rentowność oraz efektywność oferty organizatorów. Organizator liczy też na precyzyjne i automatyczne rozliczanie wpływów i kosztów oraz rozliczeń z innymi organizatorami transportu, a także wzrost efektywności ekonomicznej dopłat do transportu. Dzięki temu miałaby być możliwa łatwa integracja z systemami innych organizatorów komunikacji i przewoźników kolejowych. ZTM chciałby również, by system umożliwiał wprowadzanie rozwiązań taryfowych, służących zmniejszaniu natężenia ruchu w wybranych strefach czy godzinach.

Automatyczne wykrywanie pasażera

Jak informuje ZTM, według wstępnych założeń karta i urządzenie zbliżeniowe umożliwiające pobieranie każdorazowo opłaty zastąpią obecnie stosowaną warszawska kartą miejską – WKM (zawierającą zakodowany bilet) i bilet kartonikowy. Jednocześnie zachowane zostaną bilety długookresowe bez konieczności zastosowania systemu check in/check out. Karta, w przypadku tego projektu, jest pojęciem umownym. Będzie ją można przechowywać na różnych typach nośników, takich jak karty chipowe czy urządzenia mobilne (smartfony, tablety, itd.). Kasowniki zainstalowane w pojeździe mają też umożliwiać płatności bezpośrednio kartą bankomatową. Dla przyjezdnych i turystów oraz osób korzystających okazjonalnie z komunikacji zbiorowej przewidziano wstępnie za pomocą kart zbliżeniowych typu Mifare Ultralight, zasilonych zadeklarowaną przy zakupie wartością pieniężną.

Według wstępnych założeń system miałby być oparty o jeden system centralny, który zbierałby dane o użytkownikach usług miejskich. Informacje o uprawnieniach do korzystania z usług miałyby być zawarte nie na nośniku, a właśnie w systemie centralnym, posiadającym łączność z wszystkimi urządzeniami systemu pobierania opłat. Zarząd Transportu Miejskiego zakłada również, że z rozwiązań systemu mogliby korzystać także inni operatorzy systemy oraz gminy około warszawskie. Dlatego też podstawowym założeniem jest otwartość systemu i możliwość jego rozbudowy.

Inne ciekawe założenia to obsługa wielu możliwości identyfikacji pobytu pasażera w pojeździe – zarówno za pomocą urządzeń check in/ check out, jak i automatycznego wykrywania, bez działania ze strony pasażera.

Co ma wykazać analiza

ZTM prowadzi właśnie przetarg na przeprowadzenie analizy przedwdrożeniowej dla takiej zintegrowanej karty i usługi. Zamawiane opracowanie ma określić wymagania i uwarunkowania dla systemu z uwzględnieniem rozwoju technologii informatycznych, aspektów prawnych i oczekiwań akcjonariuszy. Zadaniem wykonawcy będzie też opracowanie założeń do nowego modelu operacyjnego ZTM i architektury IT systemu, a także przygotowanie wytycznych do wdrożenia systemu. Z analizy ma wynikać też rekomendacja co do sposobu identyfikacji pasażera. Autorzy analizy będą musieli także określić wymagania dotyczące wyboru dostawcy i sposobu budowy systemu, jego wdrażania i późniejszej eksploatacji oraz przedstawić wstępne możliwości pozyskania dofinansowania unijnego.

Termin składania ofert mija 25 maja. O wyborze zadecydują cena (35%), metodyka realizacji prac (30%) oraz koncepcja realizacji przedmiotu zamówienia (35%). Na realizację zamówienia ZTM przeznaczył pięć miesięcy od podpisania umowy. Ponadto organizator przewiduje możliwość udzielenia zamówienia uzupełniającego w zakresie wsparcia podczas postępowania przetargowego na wdrożenie systemu. Realizacja projektu przewidziana jest do roku 2023 r.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Tramwaje Śląskie z przetargiem na wznowienie prac w Mysłowicach

Przestrzeń

Tramwaje Śląskie z przetargiem na wznowienie prac w Mysłowicach

Witold Urbanowicz 18 września 2023

Jakie tramwaje zobaczymy na tegorocznym Trako? (Zdjęcia)

Komunikacja

Lotnisko Chopina: Zamknięta do soboty droga startowa nr 1

Przestrzeń

Lotnisko Chopina: Zamknięta do soboty droga startowa nr 1

Redakcja/inf. pras. 18 września 2023

Zobacz również:

Biletowa rewolucja Jaworzna. Prace nad integracją ze ŚKUP-em

Mobilność

Biletowa rewolucja Jaworzna. Prace nad integracją ze ŚKUP-em

Witold Urbanowicz 10 października 2016

Po co bilet? Londyn płaci kartą zbliżeniową

Mobilność

Po co bilet? Londyn płaci kartą zbliżeniową

Witold Urbanowicz 13 maja 2016

Polska w awangardzie. Świebodzice zmieniają myślenie o bilecie

Mobilność

Pozostałe z wątku:

Tramwaje Śląskie z przetargiem na wznowienie prac w Mysłowicach

Przestrzeń

Tramwaje Śląskie z przetargiem na wznowienie prac w Mysłowicach

Witold Urbanowicz 18 września 2023

Jakie tramwaje zobaczymy na tegorocznym Trako? (Zdjęcia)

Komunikacja

Lotnisko Chopina: Zamknięta do soboty droga startowa nr 1

Przestrzeń

Lotnisko Chopina: Zamknięta do soboty droga startowa nr 1

Redakcja/inf. pras. 18 września 2023

Zobacz również:

Biletowa rewolucja Jaworzna. Prace nad integracją ze ŚKUP-em

Mobilność

Biletowa rewolucja Jaworzna. Prace nad integracją ze ŚKUP-em

Witold Urbanowicz 10 października 2016

Po co bilet? Londyn płaci kartą zbliżeniową

Mobilność

Po co bilet? Londyn płaci kartą zbliżeniową

Witold Urbanowicz 13 maja 2016

Polska w awangardzie. Świebodzice zmieniają myślenie o bilecie

Mobilność

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5