Poznań zintegrował dotychczas 13 gmin. Stawiany jest za dobry przykład godzenia różnych interesów i stawiania potrzeb pasażerów na czele stawki. Do kompletności oferty brakuje już tylko w pełni funkcjonalnej oferty kolei miejskiej, ale jak zapowiada Bogusław Bajoński, dyrektor ZTM Poznań, miasto finalizuje rozmowy z kolejarzami.
Martyn Janduła, Transport-Publiczny.pl: Czy zdradzi pan plany ZTM-u Poznań na najbliższe lata?
Bogusław Bajoński, dyrektor ZTM Poznań: Przede wszystkim chcielibyśmy się skupić na rozwoju całego systemu transportu zbiorowego, także poprzez dobrą jego integrację. Planujemy również w najbliższych latach zakupy nowych tramwajów dla głównego miejskiego przewoźnika. Liczbowo powinno to być powyżej 100 nowych pojazdów.
Czy integracja transportu w aglomeracji poznańskiej stanowiła problem?
W tej chwili mamy już, oprócz Poznania, trzynaście gmin zintegrowanych. W tym roku podpisaliśmy porozumienia z kolejnymi trzema samorządami – Tarnowem Podgórnym, Kleszczewem i Swarzędzem – i mam nadzieję, że w przyszłym roku włączymy je do naszego systemu. Jakie ma to znaczenie dla podróżnych?
Jest to bardzo poważny krok w zakresie integracji transportu, a co za tym idzie – optymalizacji tras, linii, itp.
Czy ustawa metropolitalna przyniesie jakieś korzyści Poznaniowi?
To bardzo potrzebna ustawa, która zmieni system finansowania. Stworzy możliwości w zakresie nowej formy organizacyjno-prawnej transportu. Z pierwszego czytania wynika, że może to być rozwiązanie bardzo ciekawe i sprzyjające realizacji przedsięwzięć wykraczających daleko poza miasto, a obejmujących te obszary, które właśnie integrujemy poprzez porozumienia międzygminne. Oczywiście nadal jest to duże wyzwanie. Jeżeli popatrzymy na cały system, to wszystko, co chcemy robić teraz i w przyszłości, będziemy robić dobrze dopiero wtedy, kiedy będziemy w sposób przemyślany zarządzali całym obszarem. Czyli największą korzyścią jest pełniejsza integracja, która miałaby być możliwa po wejściu tej ustawy metropolitalnej.
Czy w Poznaniu są plany związane ze zwiększeniem roli kolei?
W tej chwili mamy już bilet – wprawdzie jeszcze papierowy, bo to wypracowana forma z wcześniejszych lat – na tramwaj i kolej w strefie miejskiej oraz podmiejskiej. Finalizujemy już rozmowy w celu uzgodnienia jednak z koleją kwestii honorowania naszego biletu ZTM-u na strefę A, obejmującą cały Poznań.
I jak miałoby to działać?
Nasi pasażerowie jadący z jednego dworca na drugi w granicach administracyjnych miasta Poznania będą mogli korzystać z biletów miejskich ZTM-u.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.