Zarząd Transportu Miejskiego prowadzi dialog konkurencyjny na nowy system biletowy w Warszawie. Właśnie kończą się rozmowy z ostatnim z potencjalnych operatorów systemu. Jak wyjaśnia Katarzyna Strzegowska, dyrektor ZTM, system w przyszłości umożliw wprowadzenie bardziej dynamicznych rozwiązań taryfowych.
Witold Urbanowicz, Transport Publiczny: Na jakim etapie są rozmowy z potencjalnymi operatorami ws. nowego systemu biletowego?
Katarzyna Strzegowska, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego: Kończymy rozmowę z ostatnim z potencjalnych operatorów. Rozmowy są bardzo konstruktywne i potwierdzają, że wybraliśmy dobrą formułę postępowania w postaci dialogu konkurencyjnego. Operatorzy zwracają nam uwagę na kwestie, których nie przewidzieliśmy. Nam też w międzyczasie przychodzą dodatkowe pomysły i propozycje. Później, po podsumowaniu dialogu, rozpiszemy już właściwe postępowanie w ramach Prawa Zamówień Publicznych – swoje oferty będą mogli złożyć wykonawcy, którzy wzięli udział w dialogu.
Czy możemy wskazać już teraz, jakie największe korzyści dla podróżnych przyniesie nowy system?Przede wszystkim w ramach nowego systemu biletowego ma powstać aplikacja WTP, z planerem podróży, który zapewni intuicyjne planowanie przemieszczania się po mieście, już z możliwością zakupu biletu. Oczywiście utrzymamy bilety – może nie kartonikowe, ale papierowe – dla tej grupy podróżnych, która nie chce korzystać z nowoczesnych technologii.
Bilet krótkookresowy będzie można kupić bezpiecznie poprzez zbliżenie karty płatniczej do kasownika. Jeżeli chodzi o bilety długookresowe, to pasażer będzie miał możliwość wyboru nośnika, na którym zakodować chce bilet. Zakładamy, że kluczowym nośnikiem będzie aplikacja, a oprócz niej karta płatnicza, smartfon czy zegarek elektroniczny. Będziemy odchodzili od plastikowej karty w portfelu.
A czy będzie wprowadzona bardziej dynamiczna taryfa? Na tę chwilę my zakładamy, że wykonawca ma stworzyć system pod obecnie funkcjonującą taryfę biletową. System ma natomiast mieć możliwość późniejszej implementacji różnych innych rozwiązań taryfowych – chcielibyśmy wdrożyć inteligentne rozwiązanie w zakresie biletów krótkookresowych.
Po kilku przejazdach system zaproponuje bilet dobowy?Jeśli będziemy kupować bilety jednorazowe, to po „dobiciu” do ceny biletu dobowego system nie pobierze większej kwoty niż wartość biletu dobowego. To gigantyczna korzyść – zarówno finansowa, jak i pod względem intuicji korzystania z komunikacji. Pasażer nie będzie musiał myśleć ile i jakich biletów kupić, by poruszać się po mieście – system sam to zaproponuje.