Warszawski Zarząd Transportu Miejskiego podsumował zeszły rok w komunikacji miejskiej. Z komunikacji miejskiej skorzystało ponad 860 mln pasażerów.
Stołeczna komunikacja w zeszłym roku to 302 linie autobusowe o długości 4548 km, do obsługi których wyjeżdżały 1553 autobusy, 24 linie tramwajowe o długości 344 km z 400 tramwajami, dwie linie metra o długości 42 km z 62 uruchamianymi pociągami oraz trzy linie SKM o długości 115 km z obsługa przez 19 pociągów.
Z przejazdów komunikacją skorzystało 863,5 mln pasażerów, z czego 46,68% skorzystało z komunikacji autobusowej. 18,63% przypada na tramwaje, 18,63% na metro, 3,59% na Koleje Mazowieckie, 2,06% na SKM i 0,42% na WKD. – Ta liczba cieszy, to stosunkowo duży, blisko 40% wzrost względem roku poprzedniego – mówi Katarzyna Strzegowska, dyrektor ZTM. Łącznie pojazdy, jeżdżące na zlecenie ZTM, pokonały 268 mln wozokilometrów.
Łączne wpływy do budżetu miasta wyniosły 919,2 mln zł, z czego bilety stanowią 775,9 mln zł. Jak wylicza ZTM, stanowi to 33% wzrost względem 2021 r., kiedy wpływy z biletów kształtowały się na poziomie 585 mln zł. Wydatki na zakup usług przewozowych w 2022 r. wyniosły 2,912 mln zł. – Ok. 30% wydatków było pokrytych ze sprzedaży biletów, co stanowi wzrost względem poprzedniego roku (w 2021 r. – ok. 22%). W rekordowym 2019 r. pokrycie wyniosło 35%. Teraz, przy niezmienionych cenach biletów, a także gigantycznie rosnących kosztach trudno będzie powrócić do tej wartości – mówi Strzegowska.
Sprzedano 97 mln biletów jednorazowych, czasowych i krótkookresowych oraz 4,5 mln biletów okresowych. Te drugie odpowiadają jednak za 60% wpływów. Co ciekawe, jeżeli chodzi o bilety długookresowe, udział biletu warszawiaka wynosi 36%, a analogicznych biletów lokalnych na bazie porozumień z innymi gminami – 8%.
– I kwartał tego roku jest o 20-30% lepszy względem analogicznego okresu w roku poprzednim. Wpływy z biletów kształtują się na poziomie 250-260 mln zł. Szacujemy, że osiągniemy w skali roku wpływy na poziomie 900 mln zł – mówi Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektor pionu handlowego. ZTM przypomina, że w tym roku radni na komunikację zapewnili o ok. 900 mln zł więcej niż w roku poprzednim. Organizator komunikacji mówi, że nie może być mowy o cięciach w połączeniach. – Oferta jest monitorowana i dostosowywana do potrzeb i potoków pasażerskich. Zmiana w połączeniach autobusowych i tramwajowych wynika ze wzrostu popularności metra (o 40% względem 2021 r.) – zapewnia Strzegowska.