Warszawski organizator komunikacji rozstrzygnął przetarg na usługi przewozowe obejmujące 50 brygad z wykorzystaniem autobusów 12-metrowych. Przyszła umowa będzie obejmować realizację usług przez minimum trzy lata. To odpowiedź na kończące się umowy z PKS Grodzisk Mazowiecki i z Relobus (dawniej Arriva). Dłużej na ulicach stolicy ujrzymy tego pierwszego przewoźnika.
Przedmiot zamówienia obejmuje wykonywanie usług przewozowych przy wykorzystaniu 50 autobusów o długości ok. 12 m oraz zapewnieniu minimum trzech wozów rezerwy. Przewidywana liczba wozokilometrów to dokładnie 11.933.332 z możliwością zmniejszenia o maksymalnie 10%. Rozpoczęcie świadczenia usług nastąpi po upływie 12 tygodni od daty podpisania umowy, jednak nie wcześniej niż od 1 grudnia 2024 roku. Przewozy będą realizowane dokładnie przez okres trzech lat.
Autobusy o długości 11,8-12,2 mają pomieścić min. 85 pasażerów (wskaźnik napełnienia 6,7 os./m2 podłogi dla pasażerów stojących), w tym min. 24 na miejscach siedzących. Wymagane są jedno miejsce na wózek, układ drzwi 2-2-2. Pojazdy mają być w pełni niskopodłogowe – z wejściem na wysokości 340 mm. Pojazdy mają być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2016 r., a dopuszczone rodzaje zasilania to olej napędowy, alternatywy (biopaliwa, CNG, LNG, napęd elektryczny, wodór), hybrydowy.
Termin składania ofert minął 16 lutego. Wystartowały dwie firmy. PKS w Grodzisku Maz. wycenił swoją ofertę na 138,933 mln zł brutto, a Relobus – 158,264 mln zł. Budżet wynosił 154,656 mln zł. Jedynym kryterium wyboru jest cena. W tej sytuacji wybór był prosty – postępowanie zostało rozstrzygnięte 8 marca. Wygrała firma PKS Grodzisk Maz. Teraz wybór musi się uprawomocnić.
Zamawiający przewiduje możliwość udzielenia zamówień podobnych. Przewidziano dwa główne warianty: przedłużenie terminu świadczenia usług o 36 miesięcy albo zwiększenie liczby autobusów o 25 (plus min. dwa wozy rezerwy) wraz ze wzrostem liczby wozokilometrów do 2 mln rocznie (z tolerancją -10%) – z zastosowaniem zwaloryzowanej ceny z oferty przetargowej.
W tym roku kończą się dwie umowy przewozowe z 2016 r. –
z Arrivą (Relobusem) i
PKS Grodzisk Maz. Ten pierwszy przewoźnik rozpoczął realizację przewozów 1 grudnia 2016 r., a umowa obejmuje okres właśnie do końca listopada 2024 r. Firma zapewniła 54 nowych Solarisów o długości 12 m, w tym pięć hybrydowych. Nieco później, bo pod koniec grudnia, swoją ośmioletnią umowę zakończy PKS Grodzisk Maz. Do jej realizacji przewoźnik zapewnił 49 Solarisów Urbino 12 spełniających normę emisji spalin EURO 6 oraz 5 autobusów MAN Lion’s City zasilanych biopaliwem B100.