ZTM Warszawa otworzył oferty w przetargu na dostawy 12 elektrobusów przegubowych. Dostawy potrwają do lutego 2025 r. Zakup jest dofinansowany ze środków NFOŚiGW.
Zamawiający wymaga autobusów o długości 17,5-18,750 m. Minimalna pojemność pojazdu ma wynosić 120 osób (przy 0,15 m2 powierzchni na pasażera stojącego), z czego na miejscach siedzących – 38. Maksymalna moc netto układu napędowego ma wynosić co najmniej 220 kW. ZTM oczekuje baterii o dużej mocy ładowania – litowo-jonowych – o pojemności 160-180 kWh. Więcej o zamówieniu piszemy tutaj.
Dzisiaj (28 sierpnia) minął termin składania ofert. Wystartowały dwa podmioty. Solaris wycenił zlecenie na 51,276 mln zł brutto, natomiast Daimler Buses – na 66,331 mln zł brutto. Budżet został określony na kwotę 47,232 mln zł brutto.
O wyborze zdecydują cena (60%), napęd elektryczny trakcyjny (5%), podatność do napraw powypadkowych, podział szyby przedniej (5%), podatność do napraw powypadkowych, podział poszyć (5%), system detekcji pożaru baterii trakcyjnych (2%), liczba miejsc pasażerskich (14%), zużycie energii elektrycznej (9%).
Zamówienie ma zostać zrealizowane do 28 lutego 2025 r. Pierwszy autobus ma zostać dostarczony do 15 listopada 2024 r. Koszt, wraz ze szkoleniem pracowników, szacowany jest na 47 mln zł. Jak informuje ZTM, z miejskiego budżetu będzie pochodziło ok. 8,8 mln zł, natomiast pozostała część to dotacja i pożyczka. Bezzwrotna dotacja wyniesie 13,44 mln zł i pokryje 35 proc. kosztów zakupu pojazdów. Miasto zaciągnie preferencyjnie oprocentowaną pożyczkę w kwocie 24,96 mln zł. Spłatę przewidziano w latach 2026-36.
Obsługą pojazdów
zajmie się MZA – będą one stacjonować, po cztery sztuki, w zajezdniach Woronicza, Ostrobramska i Stalowa.