W marcu tego roku Zarząd Transportu Miejskiego planuje ogłosić przetarg na wykonanie Studium technicznego budowy multimodalnego węzła przesiadkowego Warszawa – Wschód, który miałby powstać w rejonie dworca Warszawa Wschodnia i przyszłej stacji III linii metra. Wartość zamówienia szacowana jest na 3 mln zł.
Wspomniany węzeł miałby powstać w oparciu o istniejący dworzec kolejowy Warszawa Wschodnia oraz planowaną stację I etapu III linii metra. – Studium ma określić możliwości inwestycyjne dla tego rejonu w połączeniu z podsystemem miejskiej komunikacji zbiorowej wraz z analizą uwarunkowań i koncepcyjną propozycją rozwiązań komunikacyjnych. W ramach studium planuje się przeanalizowanie układu komunikacyjnego, a w szczególności ruchu pieszego (przesiadkowego), ruchu rowerowego, wpisanie dworca autobusów dalekobieżnych, parkingu, K+R, B+R, usług współdzielonych, powiązań kolei z metrem oraz tramwajami, autobusami i autobusami dalekobieżnymi – informuje Karolina Gałecka, rzeczniczka ratusza.
Zgodnie z planami miasta III linia w I etapie ma łączyć stację metra Stadion Narodowy z Gocławiem. Ma to być jedna z flagowych inwestycji prezydenta Rafała Trzaskowskiego.
Stolica zabezpieczyła w wieloletniej prognozie finansowej ok. 1 mld zł na wkład własny dla realizacji tej inwestycji. W tej chwili konsorcjum firm Egis Poland i Transeko
przygotowuje studium techniczne. Choć linia zmieni nieznacznie przebieg na Grochowie i Gocławiu względem wcześniejszych planów, to wiadomo, że każdy wariant zakłada trasowanie przez Dworzec Wschodni.
Studium dla węzła przesiadkowego ma zostać zrealizowane w latach 2021-2023. Na razie jednak bez odpowiedzi pozostaje pytanie, czy powstanie sam węzeł przesiadkowy. – Realizacja węzła jest uzależniona od wyników studium i możliwości budżetowych m.st. Warszawy – zaznacza Karolina Gałecka. Jak dotąd brakuje środków na realizację węzłów przesiadkowych przy innych stacjach metra –
Wilanowska czy
Lazurowa i Karolin. Najpewniej też
na półkę pójdzie budowa bezpośredniej trasy tramwajowej na Gocław, która mogłaby stanowić konkurencję dla III linii metra o bardziej okrężnym przebiegu, z przesiadką na Stadionie.