Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił przetarg na wykonanie studium technicznego węzła Warszawa Wschód. Analiza obejmie spory obszar w rejonie stacji Warszawa Wschodnia i Stadion z uwzględnieniem różnych wariantów rozbudowy sieci transportowo-drogowej, łącznie z przeniesieniem dworca kolejowego, przekrzyżowaniem linii metra na Stadionie czy budową nowych tras tramwajowych.
Przedmiotem zlecenia jest wykonanie studium technicznego multimodalnego węzła przesiadkowego Warszawa Wschód. Opracowanie ma służyć podjęciu decyzji o kierunku rozwoju węzła. Wykonawca będzie zobligowany do stworzenia wielowariantowych koncepcji i scenariuszy inwestycyjnych. Obszar analizy jest szeroko zakrojony, a zamawiający pozostawia sporą swobodę wykonawcy (coś, czego zabrakło przy niedawnym
studium technicznym III linii metra, zlecanym przez Metro Warszawskie, gdzie z góry określono, że nowa linia ma łączyć Stadion z Gocławiem, a projektantom nie pozostało nic innego jak wykazanie słuszności narzuconych rozwiązań).
W skład zamówienia wchodzi analiza urbanistyczno-przestrzenna, analiza prawna, badania pomiarowe, analiza środowiskowa i geotechniczna, rozpoznanie środowiskowe i społeczne, analizy transportowe i funkcjonalne. Przeprowadzone zostaną m.in. analiza ekonomiczno-finansowe z uwzględnieniem trybu PPP, symulacje ruchu, konsultacje społeczne. Oczywiście wykonawca będzie musiał zebrać też szereg opinii i uzgodnień, w tym z PKP SA i PKP PLK.
obszar analizy zaznaczony kolorem czerwonym, z możliwością rozszerzenia, mat. ZTM
W ramach etapu programowego pod uwagę wykonawca musi wziąć m.in. lokalizację i kształt dworców autobusów dalekobieżnych, lokalizację i kształt pętli autobusowych i tramwajowych, przebieg III linii metra, ewentualną linię tramwajową w Ząbkowskiej, kwestię
budowy al. Tysiąclecia na odcinku Grochowska – Kijowska z linią tramwajową. Ciekawy punkt dotyczy stacji metra Stadion – analizowane ma być przekrzyżowanie linii metra (linia Bródno – południowe Śródmieście oraz Karolin – Praga Południe).
Analizowane warianty inwestycyjne obejmują kilka obszarów umiejscowienia potencjalnego węzła – rejon dworca Warszawa Wschodnia, rejon Warszawy Wschodniej oraz Warszawy Stadionu, połączenie Warszawy Stadionu i Warszawy Wschodniej z przeniesieniem dworca na błonia Stadionu Narodowego, a także połączenie przystanku Warszawa Stadion i dworca Warszawa Wschodnia wraz z zakopaniem linii kolejowej pod poziom terenu – z lokalizacją dworca kolejowego między stacją metra Stadion Narodowy a Targową. W ramach koncepcji drogowo-transportowej brane będą pod uwagę różne warianty: Trasa Tysiąclecia na odcinku Grochowska – Ząbkowska z tramwajem, Trasa Tysiąclecia Grochowska – Kijowska z tramwajem, Trasa Tysiąclecia Grochowska – Kijowska bez tramwaju, brak Trasy Tysiąclecia, Ząbkowska z tramwajem, Ząbkowska bez tramwaju, budowa kontynuacji Trasy Świętokrzyskiej.
Zebrano też uwagi od miejskich spółek. Przykładowo Metro Warszawskie proponuje, by wykonać bezpośredni tunel, łączący antresolę stacji metra z holem dworca Warszawa Wschodnia. Tramwaje Warszawskie zwracają uwagę, że w 2029 r. przewidziano modernizację trasy tramwajowej w Kijowskiej i al. Tysiąclecia. Planowana jest też przebudowa pętli Dworzec Wschodni w bliżej nieokreślonej przyszłości, a dalekosiężne dokumenty planistyczne przewidują też trasę tramwajową w ciągu Kijowskiej w kierunku Targówka Przemysłowego i Ząbek (choć nie ma żadnych wiążących ustaleń i decyzji w tej sprawie). Spółka ma też szereg sugestii: budowa torowiska w ciągu al. Tysiąclecia do Grochowskiej, możliwość przedłużenia tej trasy w pasie drogowym Międzynarodowej do al. Waszyngtona – z połączeniem z planowaną trasą tramwajową na Gocław, przebicie al. Tysiąclecia na północ – w kierunku ronda Żaba i Bródna, trasa Bródno – Targówek – Targówek Przemysłowy – Grochów (Wiatraczna), budowa pętli tramwajowej bliżej stacji metra i kolejowej Stadion, realizacja węzła Marsa.
Propozycje Tramwajów Warszawskich
Termin składania ofert mija 6 maja. O wyborze zdecydują cena (60%) oraz doświadczenie (40%). Na realizację całego zamówienia przeznaczono 600 dni od zawarcia umowy. Etap rozpoznania ma być wykonany w ciągu 150 dni, a programowy – w ciągu 400 dni od zawarcia umowy. Opracowanie jest dofinansowanie ze środków unijnych w ramach CEF – Łącząc Europę.
Oczywiście oddzielna kwestia na ile rezultaty studium będą miały się szansę ziścić. Jak dotąd brakuje środków na wiele potrzebnych i mniejszych węzłów przy stacjach metra
Wilanowska,
Lazurowa czy Karolin, a także w rejonie pętli tramwajowej
Winnica. Nie znaleziono też środków na poprawki na węźle Młociny przy ostatniej stacji I linii metra, gdzie z perspektywy czasu wiele rozwiązań okazało się nietrafionych czy niefunkcjonalnych.