Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych obliguje miasta do osiągnięcia określonego udziału autobusów zeroemisyjnych w ruchu. Tracą na tym miasta, ponoszące koszty rozwoju komunikacji tramwajowej, która z definicji jest zeroemisyjna i pozwala na wycofanie wielu autobusów z napędem konwencjonalnym. Dlatego też Związek Miast Polskich przygotowuje stanowisko do strony rządowej o uznanie tramwajów, w takcie zbliżającej się nowelizacji przepisów, za pojazdy zereomisyjne.
W połowie października odbyło się posiedzenie zarządu Związku Miast Polskich. To organizacja samorządów miejskich, której jednym z celów jest opracowywanie wspólnego stanowiska wobec rządu. Zarząd przyjął wcześniej procedowane stanowisko komisji transportu ZMP w sprawie uznania tramwajów za pojazdy zeroemisyjne w rozumieniu zapisów ustawy z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
ZMP przypomina, że celem ustawy – jak wynika z jej uzasadnienia – jest „wzrost neutralności klimatycznej transportu oraz poprawa ekologiczności sektora transportu”, a w pierwszej kolejności jako paliwo alternatywne dla ropy naftowej wymieniono energię elektryczną.
W myśl ustawy od 2021 r. co najmniej 5% floty autobusowej powinny stanowić pojazdy zeroemisyjne. Definicję tę spełniają też trolejbusy. Wartość ta ma rosnąć w kolejnych latach, by osiągnąć 30% w 2028 r. Przepisy pomijają całkowicie natomiast tramwaje, które istotnie podnoszą bilans zeroemisyjnych pojazdów komunikacji publicznej.
Jak zauważa ZMP, w wielu dużych miastach to właśnie komunikacja tramwajowa stanowi podstawę systemu transportu publicznego. Jej zalety to nie tylko bezemisyjność, ale też wysoka zdolność przewozowa, co przemawia za utrzymaniem i dalszym rozwojem tej formy transportu. To z kolei wymaga sporych nakładów finansowych. Co ważne, rozbudowa sieci i zakup nowych tramwajów wypełniają jeden z głównych celów ustawy – nie tylko bowiem wpływają na zwiększenie liczby pasażerów, ale też pozwalają na zmniejszenie liczby autobusów o napędzie konwencjonalnym, które byłyby potrzebne do obsługi danego obszaru miasta.
„W efekcie całkowitego pominięcia tramwajów, jako pojazdów zeroemisyjnych, duże ośrodki miejskie mogą mieć trudności w osiągnięciu wskaźników autobusów zeroemisyjnych we flocie pojazdów” – podkreśla ZMP. „Jedynym ułatwieniem w uzyskaniu wymaganego ustawą udziału autobusów zeroemisyjnych dla miast rozbudowujących sieci tramwajowe jest zmniejszenie ogólnej liczby autobusów, od której liczony jest udział tych pojazdów. Uważamy, że jest to stanowczo zbyt mało, zwłaszcza w stosunku do ponoszonych nakładów inwestycyjnych na zakup i modernizację taboru tramwajowej” – przekonuje ZMP. Dlatego też, zdaniem organizacji, w nadchodzącej nowelizacji ustawy powinny zostać uwzględnione benefity płynące z eksploatacji tramwajów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.